PRÍSNY TESTOVACÍ REŽIM MODELU KIA STINGER

  • Každý prototyp absolvoval testovací program v rozsahu 10 000 km, teda 480 kôl na okruhu v Nürburgringu

  • Projektanti a konštruktéri spolupracovali na zdokonalení aerodynamickej účinnost

  • Testovanie a ladenie prinieslo zdokonalenie vysokovýkonnej brzdovej sústavy, výkonných motorov a osemstupňovej prevodovky

  • Začiatok celosvetového predaja modelu Stinger v poslednom štvrťroku 2017

Kia Stinger - test

06.07.2017

Model Kia Stinger vstupuje do poslednej fázy prísneho režimu testovania a vývoja, predtým ako sa koncom roka dostane do predaja. Testovací program prebieha v lokalitách po celom svete, na cestných komunikáciách i na pretekárskej trati, a jeho úlohou je zabezpečiť, aby vozidlo dosahovalo výkon, spoľahlivosť a dynamickú prepracovanosť, ktoré budú zodpovedať jeho výraznému dizajnu fastbacku.

Kia Stinger - test

Aerodynamika

Stinger sa predstavil na Severoamerickom medzinárodnom autosalóne 2017 a hneď urobil výrazný prvý dojem. „Nová Kia GT je skutočné vozidlo typu gran turismo, automobil na temperamentné dlhé jazdy,“ vysvetľuje Gregory Guillaume, hlavný konštruktér spoločnosti Kia Motors Europe. „Nejde v ňom iba o výkon, drsnú dynamiku ani brutálny dizajn na úkor luxusu, pohodlia a elegancie. Nové vozidlo GT nemá nič spoločné s tým, aby do cieľa cesty dorazilo ako prvé – pri tomto vozidle je dôležitá cesta a vášeň z nej.“

Pri realizácii výrobného dizajnu modelu Stinger – tvaru fastbacku stelesňujúceho pôvab, eleganciu a dynamiku – sa projektanti spoločnosti Kia nechali viesť aj jej odborníkmi na aerodynamiku. Všeobecne platí, že karoséria typu fastback môže počas optimalizácie aerodynamiky predstavovať väčšie problémy než bežný typ konštrukcie. Preto je potrebná úzka a intenzívna spolupráca medzi projektantmi a odborníkmi na aerodynamiku, aby bolo možné dosiahnuť požadovaný tvar. Výskumné a vývojové stredisko spoločnosti Kia vo Frankfurte nad Mohanom využívalo softvér počítačovej dynamiky kvapalín (CFD) na rýchle testovanie a overenie rôznych nápadov, aby sa dosiahol dokonalejší aerodynamický profil vozidla a pritom sa zachovala jeho silueta fastbacku.

Po štyroch týždňoch spolupráce medzi projektantmi a konštruktérmi boli zavedené mierne zmeny dizajnu, ktoré zlepšujú prúdenie vzduchu nad vozidlom. Karoséria bola mierne zúžená smerom k zadnej časti vozidla a za oblúkmi predných kolies boli zavedené nové „žiabre“, ktoré majú znižovať turbulenciu za vozidlom, vznikajúcu po prechode vzduchu po jeho bokoch. Na zníženie odporu vzduchu pod vozidlom sa použil čiastočne plochý podlahový kryt, ktorý prechádza do zadného difúzora, kým zatiaľ čo zadný spojler bol mierne prerobený do tvaru „kačacieho chvosta“, čím sa znížil zdvih a zvýšila stabilita vozidla pri vysokých rýchlostiach. V prednej časti sa zaviedli väčšie horizontálne chladiace kanály na optimalizáciu chladenia bŕzd, a prívody vzduchu sú vytvarované tak, aby znižovali čelný zdvih. A napokon, odborníci na aerodynamiku zo spoločnosti Kia zistili, že znížením výšky zadnej časti strechy môžu zlepšiť tvar „profilu krídla“ fastbacku a zároveň zvýšiť aerodynamickú účinnosť vozidla Stinger.

Jazdné vlastnosti a ovládateľnosť: Vozidlo gran turismo pre všetky jazdné podmienky.

Dynamika modelu Stinger predstavovala pre konštruktérov spoločnosti Kia novú výzvu. Keďže vozidlo nemalo svojho predchodcu, konštruktéri podvozka nemali žiadnu predlohu a na adresu vlastností odpruženia a riadenia vozidla dostali doslova „čisté plátno“. Stručné zadanie znelo: vytvoriť ozajstný automobil typu gran turismo, ktorého jazdné vlastnosti budú zodpovedať jeho dizajnu fastbacku. Tvar vozidla ihneď podnietil v konštruktéroch snahu dať modelu Stinger svižnú obratnosť a vysokú mieru ovládania karosérie, ktoré by boli odmenou pre nadšeného vodiča. Na druhej strane jazdné vlastnosti museli priniesť rovnováhu medzi každodennou spoľahlivosťou vozidla a komfortom pri jazde vysokou rýchlosťou.

Na splnenie tohto cieľa konštruktéri spoločnosti Kia vyvinuli dva rôzne typy zavesenia kolies. Každý Stinger má vpredu vzpery MacPherson a vzadu zasa plne nezávislé viacprvkové zavesenie. Prístup „čistého plátna“ k vývoju vozidla však umožnil konštruktérom vytvoriť tradičné pasívne nastavenie a zároveň nový adaptívny systém – tzv. dynamické ovládanie stability pruženia (DSDC). Systém DSDC prispôsobuje dĺžku zdvihu tlmičov pri pohybe a je regulovaný snímačmi zrýchlenia, brzdenia a riadenia.

Vodiči modelu Stinger môžu meniť vlastnosti tlmičov pomocou prepínača režimu jazdy. V rámci tohto systému majú na výber dve úrovne tlmiacej sily: režim bežnej jazdy „Normal“ a športový režim „Sport“. Nízka úroveň tlmiacej sily v režime „Normal“ zabezpečuje maximálnu mieru pohodlia pri jazde ustálenou rýchlosťou. Kým v režime „Normal“ sa odpruženie pri prudkom prejazde zákrutou mierne spevňuje, tento efekt je menej výrazný ako v režime „Sport“. Športový režim „Sport“, ktorý je voľbou vodiča, poskytuje väčšiu tlmiacu silu za všetkých podmienok, čím sa skracuje zdvih tlmičov, a tým sa dosahuje lepšie ovládanie karosérie a obratnosť vozidla pri temperamentnejšej jazde. Systém DSDC bude súčasťou štandardnej výbavy modelov Stinger poháňaných 3,3-litrovým motorom V6.

Pasívne zavesenie – ktoré sa dodáva v rámci štandardnej výbavy na modeloch s 2,0-litrovým preplňovaným zážihovým motorom a na všetkých modeloch s 2,2-litrovým vznetovým motorom – bolo navrhnuté pre rovnaké zadanie ako systém DSDC. Toto štandardné zavesenie ako pasívne nastavenie s jedným režimom bolo preverené spolu so systémom DSDC na okruhu Nordschleife v Nürburgringu aj na cestných komunikáciách a ponúka vodičom sebaistotu pri ustálenej jazde ako aj na kľukatých cestách. Odpruženie modelu Stinger bolo prepracované podľa koncepcie najdokonalejšieho viacprvkového zavesenia kolies, akým disponuje značka Kia, a po úprave ponúka tuhšie pružiny a tyče stabilizátora v záujme lepšej citlivosti a okamžitej odozvy riadenia.

Ladenie odpruženia sa zväčša zameralo na vytvorenie jednotného charakteru v celom modelovom rade Stinger – bez ohľadu na hmotnosť motora a konfiguráciu pohonu zadných alebo všetkých kolies vozidla. Hoci to znamená, že modely s pohonom všetkých kolies ponúkajú podobný dynamický charakter ako modely s pohonom zadných kolies, vozidlá s pohonom všetkých kolies majú vyššiu tlmiacu silu a prepracované nastavenia tlmičov pre zadnú nápravu, vďaka čomu zadné kolesá lepšie dosadnú na vozovku a umožňujú vyniknúť charakteru zadného pohonu vozidla.

 
Zdroj:KIA