10 tipov ako jazdiť úsporne

Návšteva čerpacej stanice je nevyhnutnou záležitosťou každého motoristu. Spotrebu vášho vozidla ovplyvňuje množstvo faktorov, medzi inými i palivo, technický stav vozidla a veľkú úlohu zohráva i váš jazdný štýl.

10 rád ako jazdiť úspornejšie

  • 1

    Kvalita použitého paliva

Palivo je kľúčová ingrediencia k získaniu maximálneho výkonu z vášho motora a to isté platí o efektivite. Vysoko aditivované značkové palivá pomôžu nielen spotrebe, ale ochránia aj váš palivový systém. Vyššie oktánové alebo cenatové číslo paliva pre motor znamená vyšší energetický potenciál, a to vo výsledku znamená menej spotrebovaného paliva.

  • 2

    Kvalita servisu

Na trhu existuje mnoho servisov, ale nie každý je možné označiť za kvalitný. Kvalita spočíva hlavne v špičkovo prevedenej práci, prvotriednych olejoch, náhradných dieloch a skúsenosti zamestnancov servisu. Vyberte si servis, ktorý funguje už dlhšie a viete o ňom získať referencie, či už od zákazníkov, alebo na fórach na internete.

  • 3

    Nahustenie pneumatík

Významný vplyv na spotrebu má aj nahustenie pneumatík. Dôležitý je rozmer pneumatík a záťaž, s ktorou sa musí motor popasovať. Je rozdiel v hmotnosti vozidla pokiaľ sa v ňom vezie sám šofér, alebo keď je vo vozidle päť ľudí a plný batožinový priestor. Na dlhé trasy na dovolenku je preto dobré prehustiť pneumatiky práve na vyššiu záťaž. Výrobcovia vozidiel vždy udávajú ideálne tlaky pneumatík podľa záťaže na štítkoch vo vozidle. Nesprávny tlak v pneumatikách ovplyvňuje nielen spotrebu, ale aj jazdné vlastnosti a teda bezpečnosť. Majiteľom vozidiel, ktoré nie sú vybavené kontrolou tlaku v pneumatikách (TPMS) preto odporúčame tlak v pneumatikách pravidelne kontrolovať.

  • 4

    Zbytočnosti v batožinovom priestore

Veci, ktoré nevyhnutne nepotrebujete zbytočne nenechávajte vo vozidle. Každý kilogram navyše je záťaž, ktorú musí motor potiahnuť vpred vždy keď stlačíte plynový pedál. Ak si predstavíme, že zbytočnosti, ktoré v batožinovom priestore vozíme, predstavujú zvýšenú spotrebu čo i len o 0,2l na 100 kilometrov, pri najazdení 30 000 km za rok, to je o 60 litrov paliva spáleného zbytočne navyše. Prečo tieto peniaze radšej neinvestovať do kvalitného servisu vášho miláčika, alebo do kvalitnejšieho paliva?

  • 5

    Využívanie klimatizácie

Počas horúcich letných mesiacov si môže nejeden šofér všimnúť na svojom palubnom počítači mierne vyššiu spotrebu. Môže to byť dôsledok používania klimatizácie. Tu je rozdiel medzi manuálnou klimatizáciu, kde pri zapnutí manuálnej klimatizácie pracuje kompresor vždy na plný výkon a automatickou klimatizáciou, ktorá je schopná výkon kompresora, a teda aj jeho spotrebu regulovať. Odporúčanie teda znie, nepreháňať to s používaním klimatizácie. Odborníci na zdravie uvádzajú, že v letných horúčavách by nemal byť rozdiel medzi vonkajšou teplotou a interiérom vozidla vyšší ako 5°C . A okrem vášho zdravia sa vám poďakuje aj vaša peňaženka.

  • 6

    Permanentne osadené príslušenstvo na streche

Či už sa jedná o samotné priečniky, držiaky na lyže alebo nosič na bicykle, každý z týchto užitočných doplnkov má nemalý vplyv na spotrebu, pokiaľ sú na vozidle namontované permanentne. Samozrejme, čím vyššou rýchlosťou v priemere jazdíte, tým väčší efekt na spotrebe spozorujete. Výrobcovia vozidiel sa všemožne snažia vyladiť aerodynamiku svojich vozidiel na čo najnižší odporový koeficient a dobre vedia prečo. Namontované priečniky s osadenými prázdnymi nosičmi na bicykle môžu zvýšiť spotrebu motora pokojne aj o viac ako 1 liter na 100 kilometrov. Pri výbere príslušenstva je teda dobré informovať sa na náročnosť s jeho manipuláciou, aby bolo pre vás jednoduché príslušenstvo kedykoľvek na vozidlo nahodiť, alebo dať dole.

  • 7

    Defenzívny jazdný štýl

Takzvané "jazdenie na spotrebu" je hotové umenie. Tí najlepší profesionálni šoféri zvládnu jazdiť za zlomok hodnôt, ktorú uvádzajú výrobcovia vozidiel vo svojich prospektoch. Tak významný vplyv má jazdný štýl na spotrebu paliva. Samozrejme, na to, aby sme ušetrili nemusíte byť profesionálny šofér, ale stačí sa vám držať niekoľkých jednoduchých zásad. Jazdite defenzívne ! To znamená udržiavanie dostatočného odstupu od auta pred vami, používanie tempomatu tam, kde to je možné, brzdenie motorom, zbytočne neakcelerovať, atď. Veľmi dôležité je využívať kinetickú energiu vášho vozidla, hlavne vyradzovať rýchlosť do neutrálu, pokiaľ sa blížite k zákrute. Vyskúšajte si, akú vzdialenosť dokáže vaše vozidlo prejsť v podstate zadarmo ešte po tom, ako vyradíte rýchlosť. Je to energia, ktorú môžete využiť. V kombinácií s brzdením motorom tesne pred zákrutou, alebo pri jazde z kopca, vydržia aj vaše brzdy niekoľko tisíc kilometrov viac.

  • 8

    Otáčky motora

O ideálnych otáčkach motora sa toho narozprávalo už veľa. Všeobecne sa tvrdí, že by ste mali mať zaradenú čo najvyššiu rýchlosť, aby bola spotreba čo najnižšia. Pre vozidlá, ktoré nemajú vzhľadom na svoju hmotnosť dostatočnú rezervu točivého momentu v nízkych otáčkach toto pravidlo určite neplatí. Nehovoriac o možných technických problémoch, pokiaľ je takýto jazdný štýl dlhodobý. Inými slovami, každý vodič by si mal na svojom palubnom počítači odpozorovať, aké otáčky sú pre jeho motor ideálne. Spoznáte to tak, že v pásme týchto otáčok bude aktuálna spotreba najnižšia. Ďalší dôvod prečo takto hľadať ideálne pásmo je ten, že v týchto otáčkach je motor v najmenšej záťaži, a teda opotrebovávanie motora je veľmi nízke.

  • 9

    Akcelerácia

Asi polovica šoférov by na otázku ako správne zrýchľovať pre zachovanie čo najnižšej spotreby odpovedalo, že čo najpomalšie. Druhá polovica by odpovedala, že čo najrýchlejšie, aby potom mohli hneď ustáliť rýchlosť, ktorou chceli ísť. Správna odpoveď sa nachádza niekde v strede. Zatiaľ čo zrýchľovať príliš dlho a pomaly znamená, že spotreba bude dlhú dobu relatívne vysoká a o chvíľu budete opäť nútený zastaviť (platí hlavne v meste), príliš prudká akcelerácia s pedálom na podlahe dáva signál riadiacej jednotke, aby motor zo seba vydal maximum výkonu aj na úkor efektivity. Ideálne je preto zrýchľovať stredným tempom, aby bolo spaľovanie stále efektívne a aby netrvalo príliš dlho.

  • 10

    Vypínanie motoru

Pokiaľ dlhšie stojíte a motor tým pádom nepotrebujete, vypnite ho. Palivo spaľujete úplne zbytočne a na palubnom počítači si môžete všimnúť ako rýchlo vám stúpa dlhodobý priemer spotreby, nakoľko palivo sa spaľuje, ale kilometre nepribúdajú. Vozidlá vybavené systémom start-stop to urobia za vás. Tieto vozidlá sú vybavené silnejšími štartérmi a silnejšími akumulátormi, takže teoreticky by mali zvládať naštartovanie na každej križovatke. Majiteľom vozidiel bez tohto systému vypínanie motora odporúčame skôr pri dlhšom státí, povedzme, ak niekoho čakáte na parkovisku, alebo nakladáte niečo do auta. Ak by ste s takýmto vozidlom vypínali motor na každej križovatke, úsporu na palive by ste zase časom vrátili vozidlu pri poruche už spomínaných komponentov.