Čím nižšie klesá ortuť na teplomere, tým sú vyššie nároky na údržbu vášho vozidla. Zima prináša so sebou predovšetkým nízke teploty, ktoré môžu klesnúť aj niekoľko desiatok stupňov pod nulu. A práve vtedy môže nastať problém so štartovaním, a to predovšetkým pri naftových motoroch. Benzínové motory sú odolnejšie proti zamŕzaniu, samozrejme, pokiaľ nie je v palivovom filtri voda.
Takže nafťák verzus zima 0:1. A prečo to tak je? Pretože benzín na rozdiel od nafty netuhne, benzínové autá sa v porovnaní s dieselovými oveľa rýchlejšie zahrejú, a teda dokážu aj skôr kúriť. Naopak je to u dieselových motorov, a to hlavne u vodičov, ktorí jazdia pomerne málo.
Aby ste zabránili zamrznutiu nafty, nenechávajte v nádrži malé množstvo paliva. Zvlášť toho letného. Ak s autom nejazdíte často, radšej natankujte plnú nádrž prechodnej alebo zimnej nafty.
Do najnovších dieselových motorov sa aditíva neodporúčajú. Ďaleko ekonomickejšie je používať prémiové palivá.
Výhody:
+ Bod tuhnutia
+ Nižšia investícia
+ Široký výber výrobcov
Nevýhody:
– Aplikácia (pokiaľ nie je pribalená pomocná hadica, vie byť samotná aplikácia krkolomná a zvyčajne končí obliatymi topánkami)
Výhody:
+ Filtrovateľnosť od -26°C do -35°C
+ Obsahuje zmes aditív, ktoré zvyšujú cetánové číslo CČ/CN (t. j. ochotu nafty vznietiť sa v spaľovacom priestore)
+ Lepšie mazanie
+ Antioxidačné a antikorózne účinky
Nevýhody:
– Vyššia invetícia
Nakoľko u nás extrémne mrazy nehrozia, bez problémov nám vystačia zimné druhy palív. Ale stačili by aj pre motoristov, ktorí sú zvyknutí na – 30? Aj pre tieto prípady sú niektoré čerpacie stanice vybavené špeciálnou arktickou naftou. Natankujete ich najmä v horských oblastiach. Takáto nafta zvládne až −36 °C.
Zvyknite si v zimnom období jazdiť prevažne s plnou nádržou, zabránite tak kondenzácií paliva. V kolóne počas nepriaznivého počasia oceníte dostatok paliva pre prevádzku motora a nohy v teple.