fbpx

VYHNITE SA V ZIME PROBLÉMOM

Ako tankovať v mraze
Blog ako tankovať v mraze

Na čo myslieť, keď ortuť na teplomere klesá?

Čím nižšie klesá ortuť na teplomere, tým sú vyššie nároky na údržbu vášho vozidla. Zima prináša so sebou predovšetkým nízke teploty, ktoré môžu klesnúť aj niekoľko desiatok stupňov pod nulu. A práve vtedy môže nastať problém so štartovaním, a to predovšetkým pri naftových motoroch. Benzínové motory  sú odolnejšie proti zamŕzaniu, samozrejme, pokiaľ nie je v palivovom filtri voda.

Takže nafťák verzus zima 0:1. A prečo to tak je? Pretože benzín na rozdiel od nafty netuhne, benzínové autá sa v porovnaní s dieselovými oveľa rýchlejšie zahrejú, a teda dokážu aj skôr kúriť. Naopak je to u dieselových motorov, a to hlavne u vodičov, ktorí jazdia pomerne málo.

  • Letná nafta s filtrovateľnosťou do 0°C ; apríl/máj – september
  • Prechodná nafta s filtrovateľnosťou do -10°C; zvyšné obdobie
  • Zimná nafta s filtrovateľnosťou do -20°C; december – február

Aby ste zabránili zamrznutiu nafty, nenechávajte v nádrži malé množstvo paliva. Zvlášť toho letného. Ak s autom nejazdíte často, radšej natankujte plnú nádrž prechodnej alebo zimnej nafty.

Aké sú ďalšie možnosti?

ADITÍVA (vhodné pre staršie motory)

Do najnovších dieselových motorov sa aditíva neodporúčajú. Ďaleko ekonomickejšie je používať prémiové palivá.

Výhody:

+ Bod tuhnutia

+ Nižšia investícia

+ Široký výber výrobcov

Nevýhody:

– Aplikácia (pokiaľ nie je pribalená pomocná hadica, vie byť samotná aplikácia krkolomná a zvyčajne končí obliatymi topánkami)


PRÉMIOVÁ NAFTA

Výhody:

+ Filtrovateľnosť od -26°C do -35°C

+ Obsahuje zmes aditív, ktoré zvyšujú cetánové číslo CČ/CN (t. j. ochotu nafty vznietiť sa v spaľovacom priestore)

+ Lepšie mazanie

+ Antioxidačné a antikorózne účinky

Nevýhody:

– Vyššia invetícia

Nakoľko u nás extrémne mrazy nehrozia, bez problémov nám vystačia zimné druhy palív. Ale stačili by aj pre motoristov, ktorí sú zvyknutí na – 30? Aj pre tieto prípady sú niektoré čerpacie stanice vybavené špeciálnou arktickou naftou. Natankujete ich najmä v horských oblastiach. Takáto nafta zvládne až −36 °C.

RADA NA ZÁVER

Zvyknite si v zimnom období jazdiť prevažne s plnou nádržou, zabránite tak kondenzácií paliva. V kolóne počas nepriaznivého počasia oceníte dostatok paliva pre prevádzku motora a nohy v teple.