fbpx

KIA PREDSTAVILA EURÓPSKU ŠPECIFIKÁCIU FASTBACKU KIA STINGER

  • Značka Kia predstavila európsku verziu výkonného nového športového sedanu typu fastback 

  • Tri motory Kia Stinger pre Európu: 2,2-litrový vznetový a 2,0- a 3,3-litrový zážihový

  • Vozidlo navrhnuté vo Frankfurte nad Mohanom, dynamika zdokonalená na okruhu Nürburgring

Nová Kia Stinger GT - európska specifikácia
Nová Kia Stinger GT - koncept

18.01.2017

Spoločnosť Kia Motors dnes predstavila európsku špecifikáciu modelu Kia Stinger, výkonného nového športového sedanu typu fastback, ktorý mal svoju svetovú premiéru 9. januára 2017 na Severoamerickom medzinárodnom autosalóne (NAIAS) v Detroite. Nová Kia Stinger (ďalej len Stinger) sa dôsledne pridržiava projektového a konštrukčného plánu koncepčného vozidla Kia GT z roku 2011 a stane sa najvýkonnejším sériovým vozidlom v dejinách kórejskej automobilky. 

Nová Kia Stinger GT - dizajn, exteriér

Stinger je typickým vozidlom typu GT – výkonný a elegantný automobil schopný prepravovať svojich majiteľov rýchlo a vo veľkom štýle. V každej fáze vývoja bol Stinger navrhnutý a skonštruovaný tak, aby stelesňoval dokonalé gran turismo – vozidlo typu GT. Stinger ponúka atraktívne estetický a dostatočne veľký priestor, do ktorého sa pohodlne zmestí päť osôb aj s batožinou, pasažierom poskytne stabilnú jazdu, ako aj svižné ovládanie s pohonom zadných kolies.

Pri transformácii vozidla z koncepčného na sériové ho spoločnosť Kia premenovala z „konceptu GT“ na „Stinger“. Inšpiráciou jej bolo koncepčné vozidlo GT4 Stinger, ktoré sa predstavilo na autosalóne NAIAS v roku 2014. Hoci model je svojím charakterom pravým vozidlom typu GT, názov Stinger (čo v angličtine znamená „žihadlo“) evokuje rýchlosť a vzrušenie – dve najdôležitejšie vlastnosti automobilu sériovej výroby.

V Európe bude Stinger v ponuke s možnosťou výberu troch motorov: jedným z nich bude 2,0-litrový preplňovaný zážihový motor, ďalším výkonný 3,3-litrový motor V6 s dvoma turbodúchadlami, a napokon dnes čerstvo ohlásená novinka – 2,2-litrový vznetový motor s turbodúchadlom.

Stinger je výsledkom mnohých rokov nadšenej konštruktérskej a vývojovej práce spoločnosti Kia. Model Stinger vstupuje do výroby šesť rokov po tom ako automobilka vydala významné vyhlásenie, že má v úmysle vyrobiť koncept GT a v Európe sa začne jeho predaj v priebehu posledného štvrťroka 2017.

Dizajn

Urobiť z konceptu vozidlo sériovej výroby nie je žiadna maličkosť. Stinger vznikal v dizajnérskom štúdiu spoločnosti Kia v nemeckom Frankfurte nad Mohanom – kde sa v roku 2011 zrodil koncept GT a na celý proces dozeral Peter Schreyer, hlavný dizajnér spoločnosti Kia Motors a Gregory Guillaume, hlavný dizajnér spoločnosti Kia Motors Europe.

Kia Stinger je pravé gran turismo, vozidlo na temperamentné dlhé trate,“ hovorí Guillaume. „V prípade tohto vozidla nejde ani tak o samotný výkon, nekompromisnú dynamiku či drsný štýl na úkor luxusu, pohodlia a elegancie. Stinger nemá nič spoločné s tým, že do cieľa cesty musí doraziť ako prvý – pri tomto vozidle ide o samotnú cestu. Ide tu o nadšenie a vášeň.“

Od elegantnej prednej časti cez štíhle boky až po silné nábehy vyžaruje zo Stingera mohutná sebaistota. Najpodstatnejšími prvkami jeho charakteru je dlhá kapota a krátky predný previs (830 mm), predĺžený rázvor kolies (2 905 mm) kvôli priestrannej kabíne a dlhý zadný previs (1 095 mm) s výraznými záhybmi. Postoj modelu Stinger ako aj jeho proporcie a vizuálna rovnováha majú dodávať tomuto vozidlu skôr nádych elegancie a fyzickej zdatnosti než charakter dravosti a drsnosti. Stinger je dlhý 4 830 mm a široký 1 870 mm, takže je dlhší a širší než väčšina športových sedanov, vďaka čomu môže cestujúcim poskytovať priestrannú kabínu i batožinový priestor.

Boky vozidla Stinger zvýrazňujú a umocňujú vizuálny charakter jeho vystúpenej bočnej línie, ako aj jeho siluetu typu fastback. Ďalšie čisto funkčné prvky dizajnu exteriéru – sú predné vzduchové clony, lamely podbehov kolies, hladká spodná časť či integrovaný zadný difúzor, ktorý zvyšuje jeho aerodynamickú účinnosť. Spodný zadný spojler v sebe ukrýva štyri oválne výfuky. Medzi svetlometmi s LED diódami sa hrdo vyníma mriežka chladiča v tvare „tigrieho nosa“ charakteristického pre značku Kia.

Vonkajšie prvky vozidla typu GT dopĺňa rozvrhnutie a atmosféra nízko položenej kabíny, čelné sklo s výrazným sklonom a vyššie umiestnená palubná doska, ktorá vytvára horizontálnu rovinu. Stredová konzola je rozdelená na dve špecializované zóny: ovládacie prvky informačno-zábavnej zóny sú úhľadne umiestnené pod veľkou farebnou dotykovou obrazovkou, kým ovládače klimatizácie a vetrania sa nachádzajú pod ňou. Pred vodičom sa nachádza hrubý, kožou potiahnutý volant a prístrojový panel s kombináciou analógových a digitálnych prístrojov. Farebná obrazovka TFT prináša údaje o výkonnosti – ako je napríklad zotrvačnosť v zákrutách či čas na jednotlivých okruhoch – spolu s doplňujúcimi informáciami, ako je palubný počítač, nastavenia vodiča, navigácia či diagnostika.

Vpredu a vzadu sa nachádzajú kruhové vetracie otvory s lúčmi, ktoré sú inšpirované leteckým dizajnom, a celú kabínu obklopuje matné chrómové lemovanie, ktoré vytvára pocit intímnosti a ochrany. Dlhý rázvor kolies, štvordverová karoséria a silueta fastbacku však zaisťujú cestujúcim vpredu i vzadu dostatočný priestor pre nohy a nízka poloha sedadiel zasa všetkým poskytuje dostatočný priestor pre hlavu. Hlboko tvarované sedadlá v modeli Stinger pokrýva príjemne mäkká koža Nappa, ktorá rozmaznáva cestujúcich svojím luxusom, zatiaľ čo sedadlo vodiča má v operadle a sedacom vankúši k dispozícii vzduchové vaky, ktoré zabezpečujú jeho optimálnu oporu.

Motory a hnacie ústrojenstvo

Pod dlhou kapotou modelu Kia Stinger sú na výber tri pozdĺžne uložené preplňované motory, ktoré sú ešte v posledných fázach ladenia, kým sa koncom roku 2017 začne ich výroba. Keďže turbodúchadlom je vybavený celý sortiment motorov, Stinger ponúka vodičom pohodlnú a rýchlu jazdu v štýle GT a okamžité zrýchlenie na pokyn vodiča. Všetky tri motory zároveň dodávajú vysoký výkon a krútiaci moment v širokom rozsahu otáčok.

Motor, ktorý by mala mať podľa predpokladov väčšina predaných modelov Stinger v Európe, je 2,2-litrový vznetový motor s turbodúchadlom a spoločnosť Kia ho po prvýkrát predstavila práve dnes. Tento agregát dokáže vyvinúť výkon až 200 k pri 3 800 otáčkach za minútu a jeho maximálny krútiaci moment 440 Nm je vodičom dostupný v celom širokom rozsahu rýchlostí motora (1 750 až 2 750 otáčok za minútu), čo umožňuje vozidlu zrýchliť z nuly na 100 km/h za 8,5 sekundy a vyvinúť najvyššiu rýchlosť 225 km/h.

Preplňovaný 2,0-litrový štvorvalec „Theta“ dodá 255 k pri 6 200 otáčkach za minútu. Jeho maximálny krútiaci moment 353 Nm je dostupný od 1 400 do 4 000 otáčok za minútu. Najvýkonnejším motorom modelu Stinger je 3,3-litrový zážihový motor V6 „Lambda II“ s najvyšším výkonom 370 k pri 6 000 otáčkach za minútu a krútiacim momentom 510 Nm dostupným pri rýchlosti od 1 300 do 4 500 otáčok za minútu. Model Stinger poháňaný 3,3-litrovým preplňovaným motorom dokáže zrýchliť z nuly na 100 km/h už za 5,1 sekundy, čo z neho robí vôbec najrýchlejšie akcelerujúce sériové vozidlo v dejinách značky Kia. S týmto motorom chce automobilka dosiahnuť najvyššiu rýchlosť 270 km/h.

Stinger je vybavený druhou generáciou elektronickej osemstupňovej automatickej prevodovky od spoločnosti Kia, ktorá sa montuje ako súčasť štandardnej výbavy ku všetkým motorom. Osemstupňová prevodovka vznikla na domácej pôde automobilky a vodičom ponúka okamžité preraďovanie a optimálnu úsporu paliva. Táto prevodovka s hydrodynamickým meničom sa zvyčajne používa v spojení s leteckými a pretekárskymi motormi a po prvý raz využíva tlmič s odstredivým kyvadlom (CPA), ktorý znižuje torzné vibrácie prostredníctvom hnacieho ústrojenstva. Prevodovka ponúka na výber päť rôznych programov radenia prevodových stupňov a nastavenia škrtiacej klapky (a tiež úrovní posilňovača riadenia – viď nižšie), ktoré si môžu vodiči voliť prostredníctvom elektronického systému jazdných režimov vozidla. Vodiči môžu vozidlo nechať preraďovať samé, alebo môžu meniť jednotlivé prevodové stupne pomocou radiacich páčok na volante.

Stinger je prvým sedanom značky Kia, ktorý je v ponuke s pohonom zadných (RWD) alebo všetkých (AWD) kolies – pričom RWD ponúka lepšie dynamické schopnosti vozidla aj v tých najnáročnejších podmienkach. Vo formáte s pohonom zadných kolies sa výkon rozloží po celej zadnej náprave pomocou mechanického samosvorného diferenciálu, ktorý je v ponuke v rámci voliteľnej výbavy. Pohon všetkých kolies so zameraním na zadnú nápravu disponuje systémom dynamického smerovania krútiaceho momentu, ktorý monitoruje pokyny vodiča a stav vozovky a automaticky použije výkon a brzdnú silu na príslušné kolesá na udržanie kurzu na mokrom či suchom povrchu.

Jazdné vlastnosti a ovládateľnosť

Spoločnosť Kia sa snažila vytvoriť vozidlo s takými jazdnými vlastnosťami, ktoré by sa vyrovnali jeho ohromujúcemu dizajnu. S cieľom splniť toto predsavzatie boli jazdné vlastnosti a ovládateľnosť modelu Stinger zdokonaľované na náročnom nemeckom okruhu Nürburgring Nordschleife pod dohľadom Alberta Biermanna, šéfa Divízie testovania a vývoja vysokovýkonných vozidiel spoločnosti Kia. Keďže Stinger je pravé gran turismo svojím dizajnom rovnako ako aj charakterom, jeho testovací režim bol stanovený tak, aby bolo vozidlo schopné hravo zvládnuť všetky typy ciest.

Karosériu modelu Stinger tvorí z 55 percent pokročilá vysokopevnostná oceľ, čo poskytuje veľmi pevný základ pre prvky zavesenia kolies a zároveň prispieva k nižšej hladine hluku a vibrácií, vďaka čomu má vozidlo tichšiu kabínu.

Zavesenie predných kolies pomocou vzpier MacPherson je vyladené tak, aby vodičovi poskytovalo optimálnu odozvu a zároveň maximalizovalo odozvu riadenia a stabilitu za každých podmienok. Viacprvkové zavesenie zadných kolies zasa napomáha citlivosti riadenia, pričom spevnený stabilizátor zabezpečuje vysokú stabilitu a minimálne vibrácie karosérie.

Stinger disponuje systémom elektronicky nastaviteľného odpruženia DSDC (dynamické ovládanie stability pruženia). Hoci Stinger vždy reaguje na podnety vodiča predvídateľne, systém možno vyladiť pomocou voľby jazdných režimov v závislosti od stavu vozovky a štýlu jazdy. Systém DSDC možno použiť na spevnenie alebo zjemnenie predných a zadných tlmičov nezávisle od seba, čím sa zabezpečí na mieru prispôsobená jazda. Vodič si môže vybrať z piatich jazdných režimov: Eco (ekologický režim), Sport (športový režim), Sport+ (superšportový režim), Comfort (pohodlie) a Smart (inteligentný režim).

Elektrický posilňovač riadenia (R-MDPS) s meniteľným prevodom využíva elektromotor upevnený priamo na hrebeni riadenia, čo umožňuje bezprostrednejšiu odozvu riadenia a zmierňuje vibrácie v porovnaní so systémami s motorom upevneným na stĺpiku riadenia. Hmotnosť a posilňovač riadenia je možné nastaviť aj prostredníctvom systému voľby jazdných režimov.

Na výber sú aj disky kolies z ľahkých zliatin a vysokovýkonné pneumatiky. Modely s 2,2-litrovým vznetovým motorom jazdia na pneumatikách 225/50 R17 v rámci štandardnej výbavy, modely s 2,0-litrovým zážihovým motorom jazdia na pneumatikách 225/45 R18, kým vozidlá poháňané 3,3-litrovým motorom V6 sú vybavené vysokovýkonnými pneumatikami 225/40 R19 vpredu a 255/35 R19 vzadu. Modely Stinger s 3,3-litrovým motorom V6 majú v štandardnej výbave vysokovýkonné vetrané kotúčové brzdy od spoločnosti Brembo® (350 mm vpredu, 340 mm vzadu) so štvorpiestovými prednými strmeňmi a dvojpiestovými zadnými strmeňmi. Modely s 2,0-litrovým motorom sú vybavené vetranými kotúčovými brzdami vpredu (345 mm) a vzadu (330 mm), zatiaľ čo modely s 2,2-litrovým motorom sú vybavené vetranými kotúčovými brzdami vpredu (320 mm) a pevnými kotúčovými brzdami vzadu (315 mm).

Bezpečnosť

Stinger bude v ponuke s najnovšími pokročilými asistenčnými systémami vodiča (ADAS) od spoločnosti Kia pod označením DRIVE WiSE, ktoré je jej odvodenou značkou. DRIVE WiSE je stelesnením filozofie značky Kia, ktorej základom sú inteligentne bezpečné vozidlá s aktívnymi bezpečnostnými technológiami navrhnuté tak, aby dokázali zabrániť kolíziám alebo aspoň zmierňovať ich následky.

V rámci štandardnej výbavy je Stinger vybavený systémom ovládania stability vozidla (VSM) od spoločnosti Kia, ktorý zaisťuje stabilitu pri brzdení a prejazde zákrutami. V prípade, že zaregistruje stratu trakcie, kontroluje elektronickú reguláciu stability vozidla (ESC).

K ďalším funkciám systému DRIVE WiSE patrí: upozornenie na hroziacu čelnú zrážku s autonómnym systémom núdzového brzdenia a funkciou detekcie chodcov, pokročilý inteligentný tempomat, systém udržiavania vozidla v jazdnom pruhu, funkcia upozornenia na križujúce automobily vzadu, systém monitorovania priestoru pri manévroch pri nízkych rýchlostiach, systém detekcie objektov v mŕtvom uhle a asistent diaľkových svetiel.

Stinger okrem toho ponúka systém sledovania pozornosti vodiča (DAA), ktorý je novým prvkom v ponuke značky Kia a má vodičom pomáhať s ospalosťou alebo rozptyľovaním za volantom. Predpokladá sa, že únava vodiča je hlavným faktorom až vo štvrtine všetkých smrteľných dopravných nehôd v Európe*. Americký úrad pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA) odhaduje, že v USA je každoročne priamym výsledkom únavy vodiča za volantom až 100 000 dopravných nehôd. Tieto nehody majú každoročne za následok približne 1 550 úmrtí a 71 000 zranení **. Systém DAA preto sleduje počet vstupov zo strany vodiča a v prípade, že u vodiča zaznamená pokles koncentrácie, spustí zvukovú výstrahu a na prístrojovom paneli sa zobrazí grafické upozornenie.

Technológie a funkcie

Spoločnosť Kia chce ponúkať vodičom najnovšie informačno-zábavné systémy a asistenčné technológie a toto jej zameranie odráža aj model Stinger. Displej HUD s nastaviteľnou výškou umožňuje vodičovi sledovať najdôležitejšie informácie o jazde na vnútornej strane čelného skla. Patria k nim napríklad údaje o rýchlosti vozidla, podrobná navigácia, nastavenie audiosystému a tempomatu či informácie zo systému detekcie objektov v mŕtvom uhle (BSD). V stredovej konzole je k dispozícii bezdrôtová nabíjacia podložka na mobilné telefóny, zatiaľ čo integrácia zariadení prostredníctvom pripojenia Bluetooth patrí k štandardnej výbave celého modelového radu.

Charakteristické pre vozidlo typu GT sú cesty na dlhé trate. Na ich spríjemnenie je v ponuke trio vysokovýkonných audiosystémov, ktoré pri ubiehajúcich kilometroch zaručujú dokonalý zvukový zážitok. Základný audiosystém tvorí sústava šiestich reproduktorov a sedempalcová dotyková obrazovka, pričom v rámci voliteľnej výbavy je v ponuke aj sústava deviatich reproduktorov s externými zosilňovačmi. V najvyššej špecifikácii modelu Stinger si záujemcovia môžu vybrať informačno-zábavný systém s 8,0-palcovou dotykovou obrazovkou spojený s výkonným luxusným audiosystémom Harman-Kardon® s priestorovým zvukom, 15 reproduktormi a výkonom 720 wattov. Audiosystém Harman-Kardon® ponúka dvojicu doplnkových basových reproduktorov (subwooferov), ktoré sú umiestnené pod sedadlom vodiča a spolujazdca a disponuje patentovanou technológiou obnovy komprimovaného zvuku Clari-Fi™, ktorá obnovuje zvukové signály stratené pri digitálnej kompresii. Táto technológia umožňuje počúvať akýkoľvek skomprimovaný digitálny zdroj a poslucháčovi navracia zážitok z počúvania vo vysokej kvalite reprodukovaného zvuku. Audiosystém je vybavený aj technológiou priestorového zvuku novej generácie QuantumLogic™, ktorá extrahuje signály z pôvodnej nahrávky a prerozdeľuje ich do autentickej viacrozmernej zvukovej scény s čistým a jasným prehrávaním plným detailov.

Výroba a predaj

Výroba modelu Kia Stinger sa začne v druhom polroku 2017 a do európskeho predaja sa dostane vozidlo v priebehu posledného štvrťroka. Cena modelu Stinger bude zverejnená krátko pred jeho uvedením na trh.

KIA STINGER – TECHNICKÉ ÚDAJE (EURÓPA)

Karoséria a podvozok

Štvordverový päťmiestny športový sedan s celokovovou vcelku zváranou karosériou. Možnosť výberu troch preplňovaných motorov s pohonom zadných alebo všetkých kolies, spojených s osemstupňovou automatickou prevodovkou.

Pohonná sústava

2,2-litrový vznetový motor „R2“ / 200 k

KIA STINGER – TECHNICKÉ ÚDAJE (EURÓPA)

2,0-litrový zážihový motor „Theta II“ / 255 k

KIA STINGER – TECHNICKÉ ÚDAJE (EURÓPA)

3,3-litrový zážihový motor V6 „Lambda II“ / 370 k

KIA STINGER – TECHNICKÉ ÚDAJE (EURÓPA) 3.3

Umiestnenie motora a hnacie ústrojenstvo
Motor vpredu / pohon zadných alebo všetkých kolies

Prevodovka
Osemstupňová automatická prevodovka (všetky modely)

Prevodové pomery

KIA STINGER – TECHNICKÉ ÚDAJE (EURÓPA) - Prevodové pomery

Odpruženie a tlmenie

Predné kolesáPlne nezávislé zavesenie pomocou vzpier MacPherson upevnených na pomocnom ráme, s vinutými pružinami a plynom plnenými tlmičmi, so stabilizátorom
Zadné kolesáPlne nezávislé dvojité lichobežníkové zavesenie na pomocnom ráme, s vinutými pružinami a plynom plnenými tlmičmi, so stabilizátorom

Riadenie

TypElektrický posilňovač riadenia s meniteľným prevodom s elektromotorom na hrebeni riadenia
Počet otáčok volantu2,4 (RWD), 2,3 (AWD)
Priemer otáčania11,2 metra (RWD), 11,7 metra (AWD)

Brzdy

KIA STINGER – TECHNICKÉ ÚDAJE (EURÓPA) - brzdy

Pneumatiky

2.2DPneumatiky 225/50 R17, zliatinové disky kolies 7,0Jx17
2.0iPneumatiky 225/45 R18, zliatinové disky kolies 8,0Jx18
3.3iPneumatiky 225/40 R19, zliatinové disky kolies 8,0Jx19 (predné) Pneumatiky 255/35 R19, zliatinové disky kolies 9,0Jx19 (zadné)
RezervaSúprava na opravu pneumatík alebo voliteľné dočasné rezervné koleso

Rozmery

KIA STINGER – TECHNICKÉ ÚDAJE (EURÓPA) - rozmery
Zdroj:KIA