fbpx

Svetová premiére novej Kia Stinger na svetovom autosalóne NAIAS

  • Úplne nový športový sedan typu fastback mení definíciu značky Kia
  • Spoločnosť Kia Motors plní svoj sľub a prináša sériový model vyrobený na základe koncepčného vozidla GT
  • Navrhnutý vo Frankfurte nad Mohanom, vyvinutý na Nürburgringu
  • Špičková kvalita od spoločnosti Kia
Nová Kia Stinger GT - novinka
Nová Kia Stinger GT - koncept

17.01.2017

Na podujatí, ktorému zvyčajne dominujú modely amerických automobiliek sa predstavila spoločnosť Kia Motors America (KMA) a svetlá reflektorov namierila na seba. Na Severoamerickom medzinárodnom autosalóne predviedla vo svetovej premiére úplne nový model Kia Stinger 2018 (ďalej len Stinger). Tento päťmiestny športový sedan typu fastback je pripravený zmeniť definíciu segmentu, ktorý v súčasnosti okupujú európski výrobcovia automobilov a sľubuje, že bude najvýkonnejším sériovým vozidlom v dejinách automobilky. Stinger sa opiera o špičkovú kvalitu a spoľahlivosť spoločnosti Kia Motors, ponúka viacero konfigurácií motorov a hnacích sústav, ako aj priestranný luxusný interiér. Do predaja by sa mal dostať v USA koncom tohto roka, pričom cena bude oznámená krátko pred jeho uvedením na trh.

Nová Kia Stinger GT - dizajn, exteriér

„Na rozdiel od akékoľvek iného vozidla značky Kia, ktoré tu bolo pred ním, je pre nás Stinger naozaj autom snov a tu v Detroite sa tento sen stal skutočnosťou – po dlhých rokoch úsilia a tvrdej práce nadšených projektantov, inžinierov a vedúcich pracovníkov z celého sveta,“ uviedol Orth Hedrick, viceprezident spoločnosti Kia Motors America pre plánovanie produktov. „Od jeho začiatkov, keď bol ešte len koncepčným vozidlom GT, až po roky vylaďovania a vylepšovania na legendárnom okruhu Nürburgring nebol pre nás žiadny detail nepodstatný na to, aby sme ním neboli posadnutí. A výsledok je jednoducho ohromujúci.“

Úplne nový model Kia Stinger 2018 je okamžite rozpoznateľný ako priamy vývoj konceptu, ktorý mu predchádzal. Na jeho konštrukciu a dizajn dozeral Peter Schreyer, hlavný dizajnér spoločnosti Kia Motors, spolu s tímom talentovaných dizajnérov v nemeckom Frankfurte nad Mohanom. Vývoj jazdných vlastností a ovládateľnosti vozidla mal na starosti Albert Biermann, vedúci divízie testovania a vývoja vysokovýkonných vozidiel spoločnosti Kia, spolu s tímom inžinierov v Kórei a na pretekárskom okruhu Nürburgring.

Čo je ale charakteristické pre pravé vozidlo typu GT (gran turismo)? Táto otázka bola východiskom dlhoročnej cesty, ktorá začala v roku 2011, keď na medzinárodnom autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom po prvý raz predstavili koncepčné vozidlo GT. Aj keď každá dizajnová štúdia Kia má svoj zmysel, koncept GT bol niečím, čo mnohí mimo automobilky vnímali prinajmenšom ako sen, keďže išlo o značku, ktorá bola známa výrobou cenovo dostupných vozidiel určených pre masový trh. Napriek tomu model GT zapálil uhlíky vášne, ktoré v organizácii roznietili oheň a ten v priebehu nasledujúcich piatich rokov presiahol hranice fantázie a premenil sa na skutočnosť.

Len čo dostal Stinger zelenú a spustil sa jeho vývoj, spomenutá otázka o charaktere vozidla GT sa stala mantrou celého vývojového tímu. Keďže išlo o značku Kia, dizajn vozidla musel byť odvážny. A skutočne bol. Vozidlo však zároveň muselo byť ľahké, svižné a rýchle, a súčasne luxusné a tiché. Muselo sa vyznačovať dokonalou vyváženosťou jazdných vlastností ako aj ovládateľnosti a zároveň muselo pohodlne prepraviť päť osôb aj s batožinou. Muselo mať skrátka veľa vecí, no v prvom rade to muselo byť pravé a nefalšované vozidlo typu GT. A ním aj skutočne je.

Dizajn

Urobiť z konceptu vozidlo sériovej výroby nie je vôbec ľahké a tak Schreyer v snahe priviesť Stinger k životu oslovil frankfurtské dizajnérske štúdio automobilky Kia – kde sa zrodil koncept GT. „V prípade pravého vozidla gran turismo, teda vozidla určeného na temperamentnú jazdu, nejde prvoplánovo len o výkon, nekompromisnú dynamiku či drsný štýl na úkor luxusu, pohodlia a elegancie,“ vysvetľuje Gregory Guillaume, hlavný dizajnér spoločnosti Kia Motors Europe. „Stinger nemá nič spoločné s tým, že do cieľa cesty musí doraziť ako prvý – pri tomto vozidle ide o samotnú cestu. Ide tu o nadšenie a vášeň.“

Od elegantnej čeľuste cez štíhle boky až po silné nábehy vyžaruje zo Stingera mohutná sebaistota. Najpodstatnejšími prvkami jeho charakteru sú pohon zadných kolies; dlhá kapota a krátky predný previs, predĺžený rázvor kolies kvôli priestrannej kabíne a dlhý zadný previs s výraznými záhybmi. Postoj modelu Stinger a jeho vizuálna rovnováha majú dodávať tomuto vozidlu skôr nádych elegancie a fyzickej zdatnosti než mužskú pretekársku dravosť.

Široký rozchod predných a zadných kolies modelu Stinger spolu so zapustenými kontúrami pozdĺž dverí zvyšuje vizuálnu intenzitu jeho bočnej línie ako aj jeho siluetu fastbacku. Ďalšie čisto funkčné prvky dizajnu exteriéru – ako sú predné vzduchové clony, lamely podbehov kolies, hladká spodná časť či integrovaný zadný difúzor – zvyšujú jeho aerodynamickú účinnosť. Spodný zadný spojler v sebe ukrýva štyri oválne výfuky. Medzi svetlometmi s LED diódami sa hrdo vyníma mriežka chladiča v tvare „tigrieho nosa“ charakteristického pre značku Kia.

Nízko položená kabína a jej čelné sklo s príkrym sklonom a podsvietením je umiestnená smerom k zadnej časti vozidla, vďaka čomu jej silueta vytvára dojem rýchlosti. Priestor vo vnútri je ako stvorený pre vzrušenie z jazdy a zároveň rozmaznáva cestujúcich svojim luxusom. Hlboko tvarované sedadlá pokrýva príjemne mäkká koža Nappa a sedadlo vodiča má v operadle a sedacom vankúši k dispozícii vzduchové vaky, ktoré zabezpečujú jeho optimálnu oporu a pohodlie. Palubná doska vytvára výraznú horizontálnu rovinu pre prácu vodiča. Stredová konzola je intuitívne rozdelená na dve zóny: ovládacie prvky informačno-zábavnej zóny sú úhľadne umiestnené pod veľkou farebnou dotykovou obrazovkou, kým ovládače klimatizácie a vetrania sa nachádzajú pod ňou. Priamo v strede pred vodičom je hrubý, kožou potiahnutý volant a prístrojový panel s kombináciou analógových a digitálnych prístrojov. Veľké ukazovatele s kovovým lemovaním zvýrazňujú prenikavé červené ručičky. Farebná obrazovka TFT medzi ukazovateľmi poskytuje údaje o výkonnosti, ako je zotrvačnosť v zákrutách, čas na jednotlivé okruhy či teplota motorového oleja, spolu s doplňujúcimi informáciami ako palubný počítač, nastavenia vodiča, navigácia či diagnostika. Vpredu a vzadu sa nachádzajú kruhové vetracie otvory s lúčmi, ktorých dizajn je inšpirovaný letectvom a celú kabínu obklopuje vkusné matné chrómové obloženie, ktoré vytvára pocit intímnosti a ochrany. Dlhý rázvor kolies však zaisťuje cestujúcim vpredu i vzadu dostatočný priestor na nohy a nízka poloha sedadiel zasa dostatočný priestor pre hlavu, a to vpredu aj vzadu.

Albert Biermann prišiel do spoločnosti Kia v decembri 2014 z konkurenčnej automobilky BMW a jeho prvý pohľad na Stinger mu naznačil, že ide o vozidlo, ktoré musí naplniť potenciál svojho ohromujúceho dizajnu aj za volantom. „Myslím si, že pre značku Kia je Stinger niečo ako výnimočná udalosť,“ tvrdí Biermann. „Pretože takéto vozidlo nikto nečaká – a to nielen z hľadiska toho, ako vyzerá, ale najmä z hľadiska ako jazdí. Je to úplne iná šálka kávy.“

Konštruktéri zadefinovali model Stinger nastavením kĺúčových výrobných závesných bodov surovej karosérie a zároveň mali pri jeho vývoji zmapované konkurenčné modely na trhu. S hodnotou 2 906 mm má Stinger dlhší rázvor ako Audi A4, Infiniti Q50, Lexus IS, BMW 4 Gran Coupe, či dokonca Lexus GS alebo Mercedes CLS . Je tiež celkovo dlhší (4 831 mm) a širší (1 869 mm) ako ostatné modely v segmente, vďaka čomu má priestranný interiér. Batožinový priestor modelu Stinger je takisto väčší ako ponúka väčšina vozidiel jeho triedy: má dostatok priestoru na prepravu plnohodnotnej batožiny alebo golfových vakov a v ponuke sú aj výklopné dvere batožinového priestoru s funkciou inteligentného elektrického ovládania Smart Trunk.

Podvozok

Stinger je z 55 percent vyrobený z pokročilej vysokopevnostnej ocele, takže poskytuje mimoriadne pevný základ pre prácu špecialistov na jazdných vlastnostiach a ovládateľnosti. Táto tuhosť zároveň prispieva k nižšej hladine hluku, vibrácií a tvrdosti (NVH), vďaka čomu má vozidlo tichšiu kabínu. Zavesenie predných kolies pomocou vzpier MacPherson a viacprvkové zavesenie zadných kolies je vyladené tak, aby vodičovi poskytovalo optimálnu odozvu. Vlastnosti tlmenia a ovládateľnosti vozidla pri jazde si môže vodič upraviť pomocou elektronicky nastaviteľného odpruženia známeho ako Dynamic Stability Damping Control (dynamické ovládanie stability pruženia). Túto možnosť ponúka značka Kia po prvýkrát. Stinger predvídateľne reaguje na pokyny vodiča, v závislosti od stavu vozovky a štýlu jazdy ho možno vyladiť tak, aby reagoval svižnejšie v zákrutách – systém vtedy zmierni predné otrasy a ustáli zadné. Naopak, ustálením predných otrasov a zmiernením zadných sa dosiahne lepšia stabilita pri vyšších rýchlostiach. Systém sa nastavuje prostredníctvom piatich jazdných režimov (taktiež prvýkrát v ponuke značky Kia): Personal (osobné nastavenie), Eco (ekologický režim), Sport (športový režim), Comfort (pohodlie) a Smart (inteligentný režim).

Štandardný elektrický posilňovač riadenia (R-MDPS) s meniteľným prevodom ponúka neuveriteľne presnú spätnú väzbu vďaka uloženiu elektromotora priamo na hrebeni riadenia, čím sa zlepšuje odozva riadenia a zmierňujú nežiaduce vibrácie preraďovania cez stĺpik riadenia. Posilňovač riadenia je možné nastaviť v rámci piatich voliteľných režimov.

Vyspelé technológie a pohodlie

Ponuka luxusnej výbavy a nečakaných prvkov sa stala už prirodzenou súčasťou DNA značky Kia a model Stinger v tejto tradícii pokračuje. Spolupracujú v ňom viaceré pokročilé asistenčné systémy vodiča (ADAS), čím zlepšujú pôžitok z jazdy.

Úrad pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA) v Spojených štátoch amerických opatrne odhaduje, že 100 000 autohavárií každoročne nahlásených polícii je priamym výsledkom únavy vodiča za volantom . Tieto nehody majú každoročne za následok približne 1 550 úmrtí a 71 000 zranení. Na riešenie tejto neblahej situácie zavádza spoločnosť Kia po prvýkrát nový systém sledovania pozornosti vodiča (DAA) , ktorý má pomáhať vodičom bojovať s rozptyľovaním alebo ospalosťou za volantom. Systém sleduje celý rad vstupov zo strany vozidla a vodiča a ak zaznamená, že pozornosť vodiča sa výrazne znížila, spustí zvukovú výstrahu a na prístrojovom paneli sa zobrazí grafické upozornenie, ktoré dajú vodičovi na známosť, že je čas urobiť si prestávku.

Upozornenie na hroziacu čelnú zrážku (FCA)3 s integrovaným autonómnym systémom núdzového brzdenia (AEB)3 a detekciou chodcov dokáže zaregistrovať možnosť hroziacej zrážky s iným vozidlom alebo chodcom a pomôcť zastaviť vozidlo. Pokročilý inteligentný tempomat (ASCC)3 udržiava vopred nastavenú vzdialenosť medzi Stingerom a vozidlom pred ním a v dopravných zápchach dokáže vozidlo úplne zastaviť. Asistent udržania vozidla v jazdnom pruhu (LKA)3 aktívne sleduje zamýšľanú dráhu vozidla a v prípade potreby upozorní vodiča zvukovým výstražným signálom a zároveň poskytne korekciu riadenia v záujme udržania správnej dráhy vozidla. Funkcia upozornenia na križujúce vozidlá vzadu (RCTA)3 sleduje oblasť za vozidlom Stinger pri cúvaní z parkovacieho miesta a v prípade, že zaregistruje v tejto oblasti iné vozidlá, upozorní vodiča zvukovým výstražným znamením.

Pre vozidlo typu grand turismo sú charakteristické cesty na dlhé trate. Na ich spríjemnenie je v ponuke trojica vysokovýkonných audiosystémov, ktoré pri ubiehajúcich kilometroch premenia interiér vozidla na dynamickú koncertnú sálu. Základný audiosystém určený pre vozidlá s 2,0-litrovým preplňovaným motorom pozostáva zo sústavy šiestich reproduktorov a sedempalcovej dotykovej obrazovky s najnovšou verziou oceneného telematického systému UVO od spoločnosti Kia.

Štandardný audiosystém v modeloch s 3,3-litrovým motorom s dvojitým preplňovaním zvyšuje počet reproduktorov na deväť a obsahuje aj externý zosilňovač. Okrem toho je v ponuke luxusný audiosystém Harman/Kardon® , ktorý cez externý zosilňovač vypumpuje až 720 wattov a prináša hudbu so zvukom čistým ako krištáľ. Tento audiosystém má 15 reproduktorov a doplnkové basové reproduktory (subwoofery), ktoré spoločnosť Kia po prvýkrát umiestnila pod sedadlo medzi vodičom a spolujazdcom. Systém disponuje patentovanou technológiou obnovy komprimovaného zvuku Clari-Fi™ , ktorá dokáže obnoviť zvukové signály stratené v priebehu digitálnej kompresie. Táto technológia umožňuje počúvať akýkoľvek skomprimovaný digitálny zdroj a poslucháčovi navracia zážitok z počúvania vo vysokej kvalite reprodukovaného zvuku. Audiosystém je vybavený aj technológiou priestorového zvuku novej generácie QuantumLogic™ , ktorá extrahuje signály z pôvodnej nahrávky a prerozdeľuje ich do autentickej viacrozmernej zvukovej scény s čistým a jasným prehrávaním plným detailov.

Zdroj:KIA