fbpx

NOVÁ KIA STONIC JE PRÍŤAŽLIVÝ A SEBAVEDOMÝ KOMPAKTNÝ CROSSOVER S AUROU PRAVÉHO EURÓPSKEHO DIZAJNU.

  • Dôležitý model, ktorým sa značka Kia chystá dobyť rýchlo rastúci segment trhu
  • Príťažlivý, sebavedomý dizajn inšpirovaný vozidlami SUV
  • Obratnosť pri manévrovaní spolu so športovým charakterom jazdy zaručujú pôžitok za volantom
  • Pohon zabezpečuje rad zážihových a vznetových agregátov, vrátane 1,0-litrového motora T-GDI
  • Inteligentné usporiadanie ako záruka priestrannej a praktickej kabíny
  • Pevná karoséria s nízkou hmotnosťou a novými asistenčnými technológiami pre vodiča
  • Predaj na Slovensku sa začne 12. októbra 2017 a štartovacia cena je 14 190€
Kia Stonic - maska

12.10.2017

Kia Stonic je jedným z najinteligentnejších vozidiel vo svojej triede, vďaka širokému radu technológií, ktoré uľahčujú riadenie a zvyšujú bezpečnosť, pohodlie a praktickosť vozidla. Výsledkom inteligentného usporiadania vozidla je priestranná kabína a mimoriadne všestranné úložné riešenia.

V ponuke má ľahké zážihové a vznetové motory v kombinácii s manuálnymi prevodovkami, ktoré zaručujú nízku tvorbu emisií a vysokú úroveň hospodárnosti. Jazdné vlastnosti a manévrovacie schopnosti vozidla sú vyladené s ohľadom na čo najväčšie potešenie z jazdy. To je i dôvod, prečo sa konštrukčné riešenie riadenia vozidla aj zavesenia kolies riadi vkusom európskych vodičov. Podvozok a karoséria vozidla, vyrobené z vysokopevnej ocele, dodávajú vodičovi istotu za volantom a cestujúcim zaručujú pohodlie za každých podmienok.

Model Stonic, ktorý je výsledkom úzkej spolupráce medzi európskym a kórejským dizajnérskym štúdiom spoločnosti Kia, sa bude vyrábať v kórejskom závode Sohari. Vozidlo prichádza s prísľubom kvality typickej pre značku Kia a štandardne sa predáva s jedinečnou zárukou Kia na 7 rokov/150 000 km. Stonic sa na Slovensku začne predávať 12. októbra 2017, a to v rámci segmentu, ktorý by sa v nasledujúcich rokoch mal stať jedným z najväčších v Európe.

Dizajn exteriéru: príťažlivý vzhľad

Podstatou príťažlivého vzhľadu modelu Kia Stonic je jeho európsky charakter. Návrh modelu Stonic riadilo európske dizajnérske štúdio spoločnosti Kia vo Frankfurte, ktoré spolupracovalo s dizajnérskym strediskom značky v kórejskom Namjangu.

Základným cieľom dizajnérov bolo vytvoriť ultra kompaktný crossover, inšpirovaný dizajnom vozidiel SUV. Vďaka kompaktným rozmerom a nízkemu ťažisku mohla vzniknúť štíhla a obratná karoséria, ktorá sa inšpirovala tvarom, funkčnosťou a sebavedomým vzhľadom väčších SUV značky Kia. Model Stonic s krátkymi prevismi vpredu a vzadu (830 a 730 mm), ako aj dlhou kapotou a nízkou líniou strechy (1 520 mm na výšku) sa môže pochváliť športovým a sebaistým postojom na cestách, čím nijako neutrpela vyvýšená poloha za volantom, ktorú vodiči od kompaktného SUV očakávajú. Čierne obloženie karosérie v spodnej časti vozidla a nájazdové kryty vpredu a vzadu dodatočne umocňujú účelovosť dizajnového riešenia vozidla. A praktickosť vozidla zvyšujú aj strešné lišty.

Obrovský vplyv na celkový dizajn má filozofia „jednoduchosti priamych línií“, ktorú presadzuje hlavný dizajnér Peter Schreyer. Výsledkom je jedno z najpozoruhodnejších vozidiel súčasnosti, ktoré však vďaka viacerých typickým dizajnovým prvkom možno okamžite rozpoznať ako model značky Kia. Charakteristická maska vozidiel Kia v tvare tigrieho nosa je teraz modernejšia a po novom doplnená o trojrozmernú chrómovú obrubu. Široké zadné stĺpiky zasa kopírujú existujúci dizajn modelov Kia, počnúc mestskými vozidlami až po veľké SUV. Tak ako všetky ostatné modely Kia, aj Stonic kombinuje v rámci karosérie ostré vodorovné línie s jemnejšie tvarovanými povrchmi.

V prednej časti vozidla prebiehajú po kapote smerom nadol rovnobežné línie, ktoré sa napájajú na bočnú líniu okien. Jemné, tvarované povrchy vpredu kontrastujú s ostrými vodorovnými líniami na maske chladiča, spodnom prívode vzduchu, nájazdovom kryte a hmlových svetlách. Šírku 1 760 mm zdôrazňujú svetlomety siahajúce až za okraj karosérie, ktoré zaujmú štíhlymi, precíznymi detailmi a LED dennými svetlami, v závislosti od zvolenej špecifikácie.

Nízku líniu strechy dopĺňajú pri pohľade zboku predné stĺpiky, ktoré sú v porovnaní s mnohými konkurenčnými malými SUV posunuté o niečo dozadu. Kapota vďaka tomu vyzerá byť dlhšia a vozidlo získava naklonený športový vzhľad. Pri celkovej dĺžke 4 140 mm je kabína pre cestujúcich zasadená medzi výrazné predné a zadné oblúky kolies a nápravy s relatívne dlhým rázvorom 2 580 mm. Plynulé plochy pozdĺž dverí sú skombinované s ostrou líniou okien, zatiaľ čo na bočných prahoch dverí zaujme nápadná, dohora zatočená línia v miestach, kde sa obloženie karosérie stretáva s vonkajšími lakovanými panelmi.

Nová Kia Stonic

Bočná línia okien a oblúky zadných kolies prechádzajú smerom do zadnej časti vozidla, kde vytvárajú široké, svalnaté tvary. V technickom spracovaní zadných svetiel sa odráža precíznosť jednotlivých detailov na predných svetlometoch. I tu sa do kontrastu dostávajú hladké plochy na karosérii s rovnými líniami na nárazníku a zadnom nájazdovom kryte.

Jazdné a manévrovacie schopnosti: obratné manévrovanie a športový charakter jazdy prinášajú radosť za volantom

Stonic vnáša do segmentu malých SUV vzrušujúci a sebavedomý dynamický charakter, s jazdnými a manévrovacími schopnosťami zdokonalenými na najrôznejších európskych cestách presne podľa miestnych preferencií. Vývojový tím si dal za cieľ skombinovať športové a precízne jazdné vlastnosti so stabilitou pri priamej jazde a hladkosťou chodu pri vyšších rýchlostiach.

Viac ako pri ktoromkoľvek inom doposiaľ vyrobenom sériovom modeli Kia kládli konštruktéri  dôraz na športový a sebavedomý charakter jazdy s okamžitou, priamou odozvou. Nová konfigurácia zavesenia prednej a zadnej nápravy bola vytvorená špeciálne pre model Stonic, ktorý tak vodičovi prináša viac potešenia za volantom.

Konštruktéri, ktorí mali na starosti zavesenie kolies, sa snažili dosiahnuť prirodzený, lineárny priebeh nakláňania karosérie. Na rozdiel od mnohých konkurentov na to použili relatívne tuhú nápravu, ktorá znižuje bočný náklon karosérie na minimum. Aj riadenie modelu Stonic je vďaka rôznym úpravám rýchlejšie a ponúka presnejšie zatáčanie než konkurenčné modely aj súčasné modely Kia. A vďaka krátkemu prednému previsu mohli konštruktéri umiestniť motor tak, aby sa čo najviac znížila zotrvačnosť prednej nápravy pri prejazde zákrutou.

Technológie významnou mierou prispievajú k zvyšovaniu potešenia z jazdy, ako aj bezpečnosti. Model Stonic s pohon predných kolies je štandardne vybavený elektronickým stabilizačným systémom (ESC) a systémom riadenia stability vozidla(VSM) od spoločnosti Kia. O to, aby bola jazda s týmto vozidlom zábavná a spoľahlivá na všetkých cestách a za každých podmienok, sa stará celý rad doplnkových elektronických technológií na podporu vodiča, ako napríklad:

  • smerovanie krútiaceho momentu pomocou bŕzd: inteligentným pribrzďovaním vnútorných kolies znižuje nedotáčavosť pri akcelerácii v zákrutách,
  • regulácia bŕzd pri zatáčaní: pribrzďovaním vnútorných kolies pri zatáčaní udržiava smer vozidla a zvyšuje stabilitu počas jazdy,
  • stabilizácia pri priamej jazde: pribrzďuje jednotlivé kolesá pri prudkom brzdení, napríklad počas núdzového zastavenia, aby sa zabránilo kľukatému pohybu vozidla,
  • asistent rozjazdu do kopca: ideálny pre vozidlo, ktoré sa používa prevažne v meste, kde zvyčajne prevládajú dopravné podmienky s častým zastavovaním a rozbiehaním.

Pohonné jednotky: pohon zabezpečuje rad ľahkých, úsporných motorov s nízkym objemom

Pohon modelu Stonic zabezpečujú najvyspelejšie zážihové a vznetové motory automobilky Kia, ktoré poskytujú maximálnu možnú úroveň mechanickej účinnosti, výkonnosti a potešenia z jazdy.

Očakáva sa, že najviac predaných vozidiel Stonic bude vybavených ľahkým 1,0-litrovým motorom T-GDI (preplňovaný zážihový s priamym vstrekovaním). Tento preplňovaný trojvalec zaručuje okamžitú akceleráciu a nízku spotrebu paliva. Okrem toho menej zaťažuje prednú nápravu (v porovnaní s väčšími motormi), čo prispieva k rýchlejšej odozve riadenia. Ľahký 1,0-litrový motor T-GDI produkuje výkon 120 koní a krútiaci moment 172 Nm. Od polovice roka 2018 si zákazníci budú môcť vybrať aj verziu s výkonom 100 koní.

Hneď pri uvedení modelu na trh budú v ponuke aj dva atmosférické zážihové motory MPI (s viacbodovým vstrekovaním): 1,25-litrový s výkonom 84 koní a krútiacim momentom 122 Nm a tiež 1,4-litrový s výkonom 100 koní a krútiacim momentom 133 Nm. Najhospodárnejším motorom v rámci modelového radu Stonic je 1,6-litrový vznetový agregát s výkonom 110 koní a krútiacim momentom 260 Nm.

Všetky motory, ktoré sú v ponuke pre modelový rad Stonic, sú štandardne skombinované s manuálnou prevodovkou, ktorá zabezpečuje maximálnu možnú hospodárnosť a lepší pocit z radenia. Kia v súčasnosti pracuje na novej verzii svojej sedemstupňovej dvojspojkovej prevodovky pre model Stonic, ktorá bude dostupná v roku 2018 pre niektoré modely s 1,0-litrovým motorom T-GDI.

Dizajn interiéru: spojenie štýlu a technológií

Podobne ako v exteriéri aj v kabíne modelu Stonic prevládajú európske dizajnové vplyvy. Hlavné slovo pri jej realizácii totiž dostalo európske dizajnérske štúdio spoločnosti Kia, ktoré úzko spolupracovalo s kórejským štúdiom automobilky.

Kabína modelu Stonic kopíruje vzhľad exteriéru kombináciou rovných línií a plynulých povrchov. V interiéri sa spájajú výrazne tvarované plochy s geometrickými tvarmi, pričom samotný povrch palubnej dosky sa inšpiruje jasne definovanými líniami v exteriéri. Lakovaný panel palubnej dosky pred sedadlom spolujazdca nesie rovnaký detail tigrieho nosa ako maska chladiča. A vetracie otvory na vonkajších okrajoch palubnej dosky dokonca imitujú tvar svetlometov.

Široká, vodorovná plocha palubnej dosky umocňuje dojem priestrannosti, pričom hlavný dôraz sa tu kladie na technológie a ergonómiu. Palubná doska sa mierne nakláňa k vodičovi, aby mu uľahčila obsluhu, pričom v strednej časti má zasadené „plávajúce“ rozhranie HMI. Použitím informačno-zábavného systému s dotykovou obrazovkou sa obmedzil počet tlačidiel na palubnej doske, pričom ovládacie prvky sa v rámci kabíny posunuli vyššie, do prirodzeného zorného poľa vodiča. Ovládanie vyhrievania a vetrania sa v modeli Stonic nachádza pod dotykovou obrazovkou a obsluhuje sa pomocou veľkých a prehľadných otočných ovládačov.

Interiér ponúka zákazníkom rovnaký potenciál na osobné prispôsobenie ako exteriér, pričom si môžu vybrať niektorý z dvoch farebných balíkov:oranžový alebo zelený. Súčasťou každého z týchto dvoch balíkov je celý rad farebných ozdobných detailov na obložení kabíny a čalúnení. Voľbou farebného balíka získate navyše aj športový volant s plochou spodnou časťou v tvare písmena D. Model Stonic sa štandardne dodáva s jednofarebným čiernym čalúnením. V rámci oranžového a zeleného balíka sú zasa vo výbave dvojfarebné čierno-sivé sedadlá čalúnené kombináciou látky a syntetickej kože, s prešívaním kontrastnej farby a farebnými detailmi.

Praktickosť a usporiadanie: inteligentné usporiadanie vozidla prináša priestornú a všestrannú kabínu

Napriek kompaktným vonkajším rozmerom sa inteligentným usporiadaním podarilo získať v modeli Stonic maximálny vnútorný priestor pre všetkých cestujúcich. Kabína ponúka množstvo priestoru pre vodiča aj ostatných cestujúcich. V oblasti nôh majú cestujúci vpredu k dispozícii 1 070 mm a vzadu 850 mm, v oblasti hlavy 996 mm vpredu a 975 mm vzadu a najviac priestoru vo výške pliec v tejto triede vozidiel až 1 375 mm vpredu a 1 355 mm vzadu. Volant v tvare písmena D a zvýšená, plochá spodná časť palubnej dosky navyše vytvárajú veľký priestor na nohy pre predných cestujúcich. Palivová nádrž sa nachádza pod zadnými sedadlami, vďaka čomu majú cestujúci vzadu k dispozícii viac miesta na nohy a nižšiu pozíciu na sedadle.

Kabína modelu Stonic ponúka aj ďalšie prvky, ktorých cieľom bolo vytvoriť praktické a inteligentné úložné riešenia. Interiéroví dizajnéri automobilky Kia sa snažili posunúť úložné priestory tak, aby boli vyššie než v mnohých konkurenčných modeloch a cestujúci ich mali lepšie na dosah. V spodnej časti stredovej konzoly sa nachádza dvojitá priehradka, do ktorej sa zmestia aj najnovšie veľké smartfóny (ako napríklad Apple iPhone 7 Plus a Samsung Galaxy Note). Priehradky vo všetkých dverách majú špeciálne tvarovaný priestor na uloženie fľaše a vpredu nájdeme aj dva dvojité držiaky nápojov. Príručná priehradka je zasa prispôsobená na uloženie zariadení iPad a ďalších tabletových prístrojov. Vodiči si navyše môžu odložiť slnečné okuliare do priehradky v strope a úložný priestor nájdu aj pod posuvnou lakťovou opierkou.

Všestranný batožinový priestor modelu Stonic s objemom 352 litrov (VDA) ponúka možnosť nastavenia podlahy do dvoch rôznych výšok. Majitelia si tak môžu podľa potreby zväčšiť alebo zmenšiť batožinový priestor a vytvoriť súvislú podlahu v jednej rovine so sklopenými zadnými sedadlami. Stonic ponúka najširší otvor batožinového priestoru v triede malých SUV, cez ktorý možno naložiť aj väčšie predmety. Pod podlahou zasa môže byť uložená súprava na opravu pneumatiky alebo rezervné koleso, podľa toho, čo si zákazník vyberie. Na oboch stranách batožinového priestoru sú zabudované dva háčiky na zavesenie prevážaných tašiek, aby nedošlo k vysypaniu ich obsahu. Po sklopení zadných sedadiel ponúkne Stonic svojim majiteľom až 1 155 litrov batožinového priestoru.

Technológie: pokročilé možnosti pripojenia smartfónu a rad palubných funkcií

Model Stonic disponuje množstvom intuitívnych technológií, ktoré všetkým cestujúcim prinášajú viac komfortu a praktickosti. Toto nové malé SUV značky Kia, ako jedno z najmodernejších a technologicky najvyspelejších vozidiel svojej triedy, má vo výbave informačno-zábavný systém, ktorý hladko spája funkcie smartfónu s ovládaním hlavných funkcií vozidla.

Veľká 7,0-palcová dotyková obrazovka v strede palubnej dosky tvorí ovládací panel modelu Stonic. Systém sa štandardne predáva spolu s funkciou Apple CarPlay™ a Android Auto™. Umožňuje úplný prístup k funkciám smartfónu, vďaka čomu môžu používatelia pristupovať k svojim aplikáciám a bezdrôtovo prehrávať hudbu počas jazdy. K dispozícii je ovládanie dotykovými gestami priblíženia a posúvania, ako aj hlasové ovládanie. Za príplatok je v ponuke navigačný systém a digitálne rádio DAB. Pomocou USB konektorov v prednej časti kabíny si používatelia zasa môžu fyzicky pripojiť a nabíjať svoje mobilné zariadenia. Keď sa kupujúci rozhodne pre voliteľnú lakťovú opierku v stredovej konzole, získa ďalší USB konektor vzadu.

Model Stonic vybavený satelitnou navigáciou má k dispozícii aj služby pripojenia Kia od spoločnosti TomTom®. Súčasťou voliteľného balíka pripojenia sú aktuálne dopravné informácie naživo, upozornenia na rýchlostné radary*, vyhľadávanie bodov záujmu a predpoveď počasia. Služby pripojenia Kia sú dostupné bezplatne počas siedmich rokov od zakúpenia vozidla.

Podobne ako ostatné modely značky Kia, aj Stonic ponúka široké spektrum technológií, ktoré zvyšujú komfort a praktickosť vozidla na maximum. Napríklad vyhrievanie predných sedadiel a volantu, audiosystém so šiestimi reproduktormi, automatický tempomat, elektrochromatické vnútorné spätné zrkadlo, inteligentný kľúč s tlačidlom na spúšťanie a vypínanie motora, cúvacia kamera, plnoautomatická klimatizácia, stierače čelného skla s dažďovým senzorom a automatické svetlomety s asistentom diaľkových svetiel.

Bezpečnosť: pevná, ľahká karoséria s novými asistenčnými technológiami pre vodiča

Model Stonic, postavený na báze pevnej, ľahkej platformy a karosérie, poskytuje maximálnu možnú úroveň pasívnej bezpečnosti. Karosériu tohto nového malého SUV z veľkej časti tvorí progresívna vysokopevná oceľ. Okrem toho obsahuje až 98 metrov lepených spojov, čo dodatočne zvyšuje pevnosť konštrukcie a úroveň bezpečnosti. Dráhy toku energie sú v rámci karosérie navrhnuté tak, aby energiu prípadného nárazu účinne odvádzali okolo, ponad a popod priestor pre cestujúcich. Stonic má okrem toho vo výbave šesť airbagov, v závislosti od trhu (pre vodiča, spolujazdca, bočné a hlavové), ako aj kotviace body na upevnenie detských sedačiek ISOFIX v zadnej časti kabíny.

Kia Stonic prináša široký výber najnovších pokročilých asistenčných systémov vodiča, označovaných pojmom DRiVE WISE, ktoré zvyšujú úroveň aktívnej bezpečnosti. Tieto systémy pomáhajú vodičom udržiavať vozidlo bezpečne pod kontrolou, pričom zabraňujú potenciálnym rizikám prostredníctvom intuitívnej asistencie rozličného rozsahu. Medzi technológie dostupné v modeli Stonic patrí systém výstrahy pred kolíziou** s rozpoznávaním chodcov, systém varovania pred zrážkou s vozidlami v mŕtvom uhle (BSD) s varovaním pred zrážkou s križujúcou premávkou za vozidlom a systém upozornenia na vybočenie z jazdného pruhu (LDW). Od polovice roka 2018 si záujemcovia o model Stonic budú môcť vybrať aj asistenta na udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu (LKA).

Kia Stonic - vyberte si farbu

Stonic ďalej ponúka voliteľný systém na kontrolu pozornosti vodiča (DAA), ktorý pomáha pri nepozornej jazde a ospalosti vodiča. V rámci celého európskeho kontinentu sa únava vodiča považuje za kľúčový faktor až pri štvrtine všetkých smrteľných dopravných nehôd***. Systém monitoruje viacero vstupov od vozidla a vodiča a v prípade, že zaznamená zníženie koncentrácie vodiča, zaznie výstražný zvukový signál a na združenom prístroji sa zobrazí príslušné grafické upozornenie.

Rovnako ako všetky ostatné modely značky Kia, aj Stonic je štandardne vybavený systémami VSM a ESC, ktoré zaručujú stabilitu pri brzdení a zatáčaní, keď vozidlo zaznamená nedostatočný záber kolies. Vodičovi pomáhajú aj ďalšie jazdné technológie, ako napríklad smerovanie krútiaceho momentu pomocou bŕzd, regulácia bŕzd pri zatáčaní, stabilizácia pri priamej jazde a asistent rozjazdu do kopca (pozri časť „Jazdné a manévrovacie schopnosti“).

* V závislosti od používania v konkrétnej krajine sa na tieto služby môžu vzťahovať právne obmedzenia.

** Systém autonómneho núdzového brzdenia (AEB) je asistenčný systém a nezbavuje vodiča zodpovednosti za neustále bezpečné vedenie vozidla. Vodič musí prispôsobiť jazdu svojim vodičským schopnostiam, pričom musí dodržiavať predpisy a zohľadňovať celkovú dopravnú situáciu na ceste. Systém AEB nie je určený na autonómne riadenie vozidla.

*** „Sleepiness at the wheel“ (ospalosť za volantom), Association des Sociétés Françaises d\'Autoroutes & Institut National du Sommeil et de la Vigilance, jún 2013.

KIA STONIC

Materiály na stiahnutie

Mohlo by vás zaujímať