V dnešnej uponáhľanej dobe sa pre mnohých z nás automobilová doprava stala neoddeliteľnou súčasťou každodenného života. Nezáleží na tom, či sú naše cesty spojené s pracovnými povinnosťami, rodinnými záležitosťami alebo relaxom a dobrodružstvom, jedna vec je istá – náklady na prevádzku vozidla môžu byť nemalé.
Napriek tomu, že nemáme kontrolu nad samotnými cenami benzínu a nafty, existuje niekoľko jednoduchých a efektívnych spôsobov, ako minimalizovať spotrebu paliva a zlepšiť efektivitu našej jazdy. Vyskúšajte našich 10 tipov jazdiť úspornejšie.
Takže … Ako jazdiť viac za menej a čo ovplyvňuje spotrebu paliva?
Palivo je kľúčová ingrediencia k získaniu maximálneho výkonu z vášho motora, a to isté platí aj o efektivite. Vysoko aditivované značkové palivá pomôžu nielen spotrebe, ale ochránia aj váš palivový systém. Vyššie oktánové alebo cetánové číslo paliva pre motor znamená vyšší energetický potenciál, a to vo výsledku znamená menej spotrebovaného paliva.
Oktánové číslo indikuje odolnosť benzínu proti samovznieteniu pri kompresii vo valci motora. Vyššie oktánové číslo umožňuje lepšie využitie výkonu motora a minimalizuje riziko predčasného zápalu, čo môže viesť k vyššej účinnosti a nižšej spotrebe paliva.
Cetánové číslo udáva kvalitu motorovej nafty z hľadiska jej vznetovej charakteristiky, čiže schopnosť nafty vznietiť sa po vstreknutí do spaľovacieho priestoru. Cetánové číslo predstavuje dobu, ktorá uplynie medzi vstreknutím paliva do spaľovacieho priestoru a samotným okamihom vznietenia ( prieťan vznietenia). Čím vyššie číslo, tým je oneskorenie vznietenie paliva kratšie. Vyššie cetánové číslo môže zlepšiť výkon a efektivitu motoru, čo vedie k lepšej hospodárnosti a nižšej emisii škodlivých látok.
Významný vplyv na spotrebu paliva má aj nahustenie pneumatík. Dôležitý je rozmer pneumatík a záťaž, s ktorou sa musí motor popasovať. Ak sa vodič vezie sám, je záťaž podstatne nižšia, ako pri plne obsadenom aute. Pri dlhej ceste, napr. na dovolenku, je preto dobré prehustiť pneumatiky práve na vyššiu záťaž.
Ideálny tlak pneumatík podľa záťaže udávajú výrobcovia na štítkoch vo vozidle. Nesprávny tlak v pneumatikách okrem spotreby ovplyvňuje aj jazdné vlastnosti, a teda bezpečnosť.
Či už sa jedná o samotné priečniky, držiaky na lyže alebo nosič na bicykle, každý z týchto užitočných doplnkov má nemalý vplyv na spotrebu, pokiaľ sú na vozidle namontované permanentne. Samozrejme, čím vyššou rýchlosťou v priemere jazdíte, tým väčší efekt na spotrebe spozorujete. Výrobcovia vozidiel sa všemožne snažia vyladiť aerodynamiku svojich vozidiel na čo najnižší odporový koeficient a dobre vedia prečo.
Vedeli ste, že…?
Namontované priečniky s osadenými prázdnymi nosičmi na bicykle alebo lyže vám môžu zvýšiť spotrebu motora pokojne aj o viac ako 1 liter na 100 kilometrov.
Pri výbere príslušenstva je dobré informovať sa na náročnosť s jeho manipuláciou, aby bolo pre vás jednoduché príslušenstvo kedykoľvek na vozidlo namontovať alebo dať dole.
Takzvané „jazdenie na spotrebu“ je hotové umenie. Tí najlepší profesionálni šoféri zvládnu jazdiť za zlomok hodnôt, ktoré uvádzajú výrobcovia vozidiel vo svojich prospektoch. Tak významný vplyv má jazdný štýl na spotrebu paliva.
Samozrejme, aby ste ušetrili nemusíte byť profesionálny šofér, ale postačí sa držať niekoľkých jednoduchých zásad.
Jazdite defenzívne!
To znamená napríklad:
Asi polovica šoférov by na otázku, ako správne zrýchľovať pre zachovanie čo najnižšej spotreby odpovedalo, že čo najpomalšie. Druhá polovica by odpovedala, že čo najrýchlejšie, aby potom mohli hneď ustáliť rýchlosť, ktorou chceli ísť. Správna odpoveď sa nachádza niekde v strede.
Zatiaľ, čo zrýchľovať príliš dlho a pomaly znamená, že spotreba bude dlhú dobu relatívne vysoká a o chvíľu budete opäť nútený zastaviť (platí hlavne v meste), príliš prudká akcelerácia s pedálom na podlahe dáva signál riadiacej jednotke, aby motor zo seba vydal maximum výkonu aj na úkor efektivity. Ideálne je zrýchľovať stredným tempom, aby bolo spaľovanie stále efektívne a netrvalo príliš dlho.
Veci, ktoré nevyhnutne nepotrebujete zbytočne nenechávajte vo vozidle. Každý kilogram navyše je záťaž, ktorú musí motor potiahnuť vpred vždy, keď stlačíte plynový pedál. Ak si predstavíme, že zbytočnosti, ktoré v batožinovom priestore vozíme, predstavujú zvýšenú spotrebu čo i len o 0,2l na 100 kilometrov, pri najazdení 30 000 km za rok, to je o 60 litrov paliva spáleného zbytočne navyše.
Prečo tieto peniaze radšej neinvestovať do príjemnejších vecí?
Počas horúcich letných mesiacov si môže nejeden šofér všimnúť na svojom palubnom počítači mierne vyššiu spotrebu. Môže to byť dôsledok používania klimatizácie. Určite vás nejdeme presviedčať, aby ste v dnešnej modernej dobe jazdili v rozhorúčenom vozidle. Všetko však s mierou.
Odborníci na zdravie uvádzajú, že v letných horúčavách by nemal byť rozdiel medzi vonkajšou teplotou a interiérom vozidla vyšší ako 5°C. Za rozumné využívanie klimatizácie sa vám okrem vášho zdravia poďakuje aj vaša peňaženka.
Vedeli ste, že…?
Pri zapnutí manuálnej klimatizácie pracuje kompresor vždy na plný výkon, zatiaľ čo automatická klimatizácia je schopná výkon kompresora regulovať, čo ovplyvňuje teda aj spotrebu.
O ideálnych otáčkach motora sa toho narozprávalo už veľa. Všeobecne sa tvrdí, čím vyššia prevodová rýchlosť, tým nižšia spotreba. Pre vozidlá, ktoré nemajú vzhľadom na svoju hmotnosť dostatočnú rezervu točivého momentu v nízkych otáčkach toto pravidlo určite neplatí. Nehovoriac o možných technických problémoch, pokiaľ je takýto jazdný štýl dlhodobý. Inými slovami, každý vodič by si mal na svojom palubnom počítači odpozorovať, aké otáčky sú pre jeho motor ideálne.
Ideálne pásmo spoznáte tak, že v pásme týchto otáčok bude aktuálna spotreba najnižšia. Ďalší dôvod prečo takto hľadať ideálne pásmo je ten, že v týchto otáčkach je motor v najmenšej záťaži, a teda opotrebovávanie motora je veľmi nízke.
Pokiaľ dlhšie stojíte a motor tým pádom nepotrebujete, vypnite ho. Palivo spaľujete úplne zbytočne a na palubnom počítači si môžete všimnúť, ako rýchlo vám stúpa dlhodobý priemer spotreby. Palivo sa spaľuje, ale kilometre nepribúdajú.
Vozidlá vybavené systémom Start-Stop to urobia za vás. Tieto vozidlá disponujú silnejšími štartérmi a silnejšími akumulátormi, ktoré by mali zvládať naštartovanie na každej križovatke.
Nemá vaše auto tento systém? V takom prípade vypínanie motora odporúčame skôr pri dlhšom státí, povedzme, ak niekoho čakáte na parkovisku, alebo nakladáte niečo do auta. Ak by ste s takýmto vozidlom vypínali motor na každej križovatke, úsporu na palive by ste zase časom vrátili vozidlu pri poruche už spomínaných komponentov.
V neposlednom rade netreba zabúdať na kvalitný servis. Na trhu existuje mnoho servisov, ale nie každý je možné označiť za kvalitný. Kvalita spočíva hlavne v profesionálne prevedenej práci, prvotriednych olejoch, náhradných dieloch a skúsenostiach zamestnancov servisu. Vyberte si servis, ktorý funguje už dlhšie a viete o ňom získať referencie od samotných zákazníkov alebo na internetových diskusiách a sociálnych sieťach.
Mohlo by vás zaujímať:
Zimné obdobie prináša vodičom mnoho výziev a nepríjemností. S výtlkmi na ceste sa najčastejšie stretávame…
Napriek tomu, že nemáme kontrolu nad samotnými cenami benzínu a nafty, existuje niekoľko…