Automatická prevodovka dnes už nie je žiadna novinka. Kedysi bola výsadou luxusných vozidiel, no v súčasnosti ju nájdeme aj v menších autách určených do mesta. Napriek jej rozšíreniu stále pretrvávajú rôzne predsudky – že je určená len pre ženy, začiatočníkov alebo pre tých, ktorí nevedia radiť. Pravdou je, že automatická prevodovka je skôr o pohodlí, efektivite a plynulejšej jazde.
História automatických prevodoviek siaha až do roku 1921, keď kanadský inžinier Alfred Horner Munro získal patent na svoju verziu využívajúcu stlačený vzduch. Jeho systém sa však nepresadil, pretože nemal dostatočný výkon. Prelom nastal v roku 1940, keď koncern General Motors predstavil prvú sériovo vyrábanú prevodovku Hydra-Matic, ktorá bola dostupná za príplatok v modeloch Oldsmobile. Táto prevodovka si rýchlo získala popularitu a položila základy moderných automatov.
Pohodlná jazda, bez nutnosti stláčania spojkového pedálu a radenia rýchlostných stupňov znamenala pokrok a mala úspech. V nasledujúcich desaťročiach prešli automatické prevodovky výrazným vývojom. Stali sa efektívnejšími, výkonnejšími a úspornejšími.
Dnes existuje niekoľko typov automatických prevodoviek – od klasických hydrodynamických meničov až po moderné dvojspojkové systémy či CVT prevodovky. K dispozícii sú aj rôzne dizajnové riešenia, ako napríklad Shift-by-wire, kde tradičnú radiacu páku nahradil elektronický volič.
Automatická prevodovka je ideálna do mestskej premávky. V hustej doprave a kolónach, kde sa vozidlo posúva pomaly, je neustále stláčanie spojky a radenie rýchlostí únavné. Automat tento problém rieši za vás – stačí sa sústrediť na premávku.
Na diaľnici je situácia iná – jazdíme stabilnou rýchlosťou s najvyšším zaradeným stupňom a podraďovanie nie je také časté. V meste sa však často nedostaneme nad druhý či tretí stupeň, a práve tu automatická prevodovka skutočne vyniká.
Hoci automatická prevodovka prináša vyšší komfort, nie je to len o ňom. Moderné automaty sú optimalizované pre úspornú jazdu, čím môžu v určitých situáciách dokonca znižovať spotrebu paliva. A ak si niekto chce užiť dynamickejšiu jazdu, mnohé modely ponúkajú manuálny režim, kde vodič môže sám radiť prevodové stupne.
Okrem toho majú viacero jazdných režimov, ktoré umožňujú prispôsobiť správanie vozidla rôznym podmienkam:
ECO – úsporný režim, ktorý optimalizuje radenie pre nižšiu spotrebu paliva.
SPORT – dynamickejšia odozva a vyššie otáčky pre svižnejšiu jazdu.
SNOW – režim vhodný na jazdu po zasnežených a klzkých cestách, znižuje preklz kolies.
Dnes už automat nie je len výsadou luxusných aut, ale je pre každého, kto hľadá pohodlie a efektívnosť. Nielenže uľahčuje jazdu v meste, ale zároveň ponúka rôzne technológie prispôsobené dynamickej jazde. Takže ak ešte stále váhate, či je automat pre vás, stačí vyskúšať – a možno sa už k manuálu nikdy nevrátite.
Chcete si vyskúšať automatickú prevodovku na vlastnej koži? Kontaktujte nás a rezervujte si testovaciu jazdu.
PRIDAJTE SVOJ HLAS
Mohlo by vás zaujímať:
Spoločnosť Kia Corporation predstavila oba varianty modelu EV4 – sedan…
Automatická prevodovka dnes už nie je žiadna novinka. Kedysi bola…