fbpx

VYHNITE SA V ZIME PROBLÉMOM

Na čo myslieť, keď ortuť na teplomere klesá?

Blog ako tankovať v mraze

Zimné obdobie prináša nejednému motoristovi nádherné scenérie na zasneženú prírodu, ale i rôzne prekvapenia súvisiace s motorovým vozidlom. Aby sme im predišli, je dôležité sa včas pripraviť.

Čím nižšie klesá ortuť na teplomere, tým sú vyššie nároky na údržbu vášho vozidla. Zima prináša so sebou predovšetkým nízke teploty, ktoré môžu klesnúť aj niekoľko desiatok stupňov pod nulu. A práve vtedy môže nastať problém so štartovaním, a to predovšetkým pri naftových motoroch. Benzínové motory  sú odolnejšie proti zamŕzaniu, samozrejme, pokiaľ nie je v palivovom filtri voda.

Takže nafťák verzus zima 0:1. A prečo to tak je? Pretože benzín na rozdiel od nafty netuhne, benzínové autá sa v porovnaní s dieselovými oveľa rýchlejšie zahrejú, a teda dokážu aj skôr kúriť. Naopak je to u dieselových motorov, a to hlavne u vodičov, ktorí jazdia pomerne málo.

Stalo sa vám už niekedy?

V nádrži vám zostalo posledných pár litrov paliva ešte z leta a auto stojí vonku na mraze. Vy spoliehajúc sa na dostatok paliva na jazdu, ledva naštartujete auto. Prečo? Z nafty sa už pri teplote nižšej ako -7 °C pomaly stala stuhnutá hmota. Neoplatí sa teda spoliehať na mimosezónne palivo v nádrži, pri jazde a náhodnom ochladení vozidlo ľahko vypovie službu v ten najnevhodnejší okamžik.

Tuhnutie, tzv. zamŕzanie nafty spôsobujú parafíny, ktoré pri nižších teplotách vytvárajú kryštáliky a ich zhluk spôsobuje nedostatočný prietok paliva. Odolnosť paliva voči nízkym teplotám vyjadruje filtrovateľnosť (CFPP).

Vzhľadom na sezónu sa líši i zloženie nafty a jej distribúcia na čerpacie stanice*.
Aký je v nej rozdiel?

Vzhľadom na sezónu sa líši i zloženie nafty a jej distribúcia na čerpacie stanice.*

Aký je v nej rozdiel?

Letná nafta s filtrovateľnosťou do 0°C

apríl/máj - september

Prechodná nafta s filtrovateľnosťou do -10°C

zvyšné obdobie

Zimná nafta s filtrovateľnosťou do -20°C

december - január

Letná nafta s filtrovateľnosťou do 0°C

apríl/máj - september

Prechodná nafta s filtrovateľnosťou do -10°C

zvyšné obdobie

Zimná nafta s filtrovateľnosťou do -20°C

december - február

* údaje sú orientačné, mesiace distrubúcie sa prispôsobujú aktuálnym podmienkam

Aby ste zabránili zamrznutiu nafty, nenechávajte v nádrži malé množstvo paliva. Zvlášť toho letného. Ak s autom nejazdíte často, radšej natankujte plnú nádrž prechodnej alebo zimnej nafty.

Aké sú ďalšie možnosti?

ADITÍVA (vhodné pre staršie motory)

Do najnovších dieselových motorov sa aditíva neodporúčajú. Ďaleko ekonomickejšie je používať prémiové palivá.

  • Bod tuhnutia nafty posunutý o 5 až 7 °C.
  • Nižšia investícia
  • Široký výber výrobcov
  • Aplikácia (pokiaľ nie je pribalená pomocná hadica, vie byť samotná aplikácia krkolomná a zvyčajne končí obliatymi topánkami.)

PRÉMIOVÁ NAFTA:

  • Filtrovateľnosť od −26 °C do −35 °C
  • Obsahuje zmes aditív, ktoré zvyšujú cetánové číslo CČ/CN (t. j. ochotu nafty vznietiť sa v spaľovacom priestore)
  • Lepšie mazanie
  • Antioxidačné a antikorózne účinky
  • Vyššia investícia

Nakoľko u nás extrémne mrazy nehrozia, bez problémov nám vystačia zimné druhy palív. Ale stačili by aj pre motoristov, ktorí sú zvyknutí na - 30? Aj pre tieto prípady sú niektoré čerpacie stanice vybavené špeciálnou arktickou naftou. Natankujete ich najmä v horských oblastiach. Takáto nafta zvládne až −36 °C.

Rada na záver

Zvyknite si v zimnom období jazdiť prevažne s plnou nádržou, zabránite tak kondenzácií paliva. V kolóne počas nepriaznivého počasia oceníte dostatok paliva pre prevádzku motora a nohy v teple.