Ako "zachrániť" batériu v zime?
Ako sa treba o akumuláror starať?

Zima vie potrápiť nie len nás ale i batériu vo vozidle. Čím nižšia teplota ovzdušia, tým vyššia obava či naštartujeme automobil.
Prečo je to tak a ako zvýšiť pravdepodobnosť "hladkého štartu?"
V dôsledku nízkej vonkajšej teploty dochádza k strate energie v akumulátore. Pri vonkajšej teplote -20 °C stráca akumulátor cca 50 % svojej kapacity. Nehovoriac o skutočnosti, že motor pri takejto nízkej teplote má omnoho väčšie nároky na energiu, (stuhnutý olej). Tvrdenie výrobcov, že moderné batérie sú bezúdržbové, neznamená, že batéria si nevyžaduje žiadnu starostlivosť. Bezúdržbové znamená v podstate len , že už do batérie nemusíte dopĺňať destilovanú vodu.
Ak chceme mať počas zimného obdobia skutočne kľudný spánok treba si pred zimou uvedomiť viacero skutočností a dodržať určité zásady, ktoré nám umožnia predchádzať nepríjemným prekvapeniam. Hneď pred zimou je dôležitá návšteva servisu, kde si treba dať skontrolovať stav dobíjania, kontaktov akumulátora a stav elektroinštalácie. Takúto kontrolu poskytujú i naše servisné strediská v Žiline a Dolnom Kubíne, kde vám skontrolujeme batériu v sume 5€ s DPH.
Ak je vozidlo denne v prevádzke a parkuje v garáži, máme s ranným štartom o problém menej. Avšak, ak vozidlo parkuje vonku a stojí v celodenných mrazoch napr. v práci, môže nastať rovnaký problém s ranným štartom i pri odchode z práce. Našťastie, žijeme v oblasti, kde celodenné mrazy s teplotou -20°C sú skôr raritou ako pravidlom.
Spoľahlivosť batérie závisí na viacerých dôležitých aspektoch:
- 1StarostlivosťSpoľahlivosť zvyšuje správna starostlivosť o dobíjaciu sústavu a kontakty akumulátora.
- 2Parkovanie vonku alebo v garážiNízke teploty znižujú kapacitu akumulátora.
- 3Štart a dĺžka trasyČastá frekvencia štartov a krátke trasy, veľmi vyčerpávajú akumulátor, ktorý sa nestihne dobiť. Ak je to možné, treba zvoliť dlhšiu trasu.
- 4Záťaž počas jazdyPoužívanie doplnkových výbav, nezávislé kúrenie, vyhrievanie sedadiel, volantu, čelného a zadného skla, zrkadiel, povinné svietenie, rádio, prípadne výkonná audiosústava atď. V takomto prípade nezvládne alternátor kvalitne dobiť akumulátor.
- 5Odstávka vozidlaNetreba zabúdať ani na samovybíjanie, keď auto stojí týždeň a viac.
Ak však auto dlhšie nepoužívame v silných mrazoch treba vykonať nasledovné:
Buď akumulátor pripojíme na udržiavacie napätie, alebo akumulátor pravidelne nabíjame. Ak v zimnom období nejazdíme, použijeme inteligentnú nabíjačku s udržiavacím napätím, alebo akumulátor vymontujeme z vozidla. Akumulátor skladujeme v suchom a chladnejšom mieste pri teplote 14 až 18°C, pri týchto teplotách sa spomaľuje samovybíjanie. Optimálny spôsob uskladnenia akumulátora je pri plnom nabití.
Zamrznutý akumulátor nikdy okamžite nedávame na nabíjačku! Akumulátor vymontujeme, vložíme do teplej miestnosti a počkáme kým nemá optimálnu teplotu.
Plne vybitý akumulátor je potrebné dobiť čo najskôr. Ponechaním vo vybitom stave dochádza k sulfatácii akumulátora a tým k znehodnoteniu.
Vyberte si jednu z našich pobočiek a kontaktujte servisného technika cez jednoduchý formulár
alebo nás kontaktujte telefonicky či mailom